måndag 15 november 2010

Day 01 – Introduce yourself

Jag är Petra. Med allt vad det innebär. Hon som ser gråskalor men ibland som ser rött och kastar porslin. Jag är hon som inte alltid vet vad hon vill men som vill något, nästan alltid.

Hon som föddes 1987 i Växjö. Hon vars bror ansåg att hon var en Petra den där dagen på BB. Det var lite så jag började den där septemberdagen. Uppväxt i idyllen, plöjde genom mammas böcker om det idylliska livet som tioåring. Hon som började hata idyllen som innebar att man inte skulle tänka olika.

Jag är hon som var rädd för nästan allt. Rädd för att sova, rädd för att klättra, rädd för att cykla snabbt, rädd för att försvinna. Hon som var osäker. Hon som utvecklade ett kontrollbehov. Hon som blev högpresterande, som blev lärarnas älskling. Hon som hatade halva världen.

Petra alltså. Hon som växte upp, växte hit och dit. Hon med det röda håret som nästan aldrig gör som hon vill. Det röda som blev strawberry blonde. Med fräknar i ansiktet som hon funderade över om det gick att slipa bort som liten. Hon som lät tanken förbli en tanke.

Kakan. Mupp. Trollet. Ping. Moster. Faster. Lillasyster. Rastlös.

Det är jag som är Petra.

6 kommentarer:

Fisken sa...

Jag har en fråga:
Du skrev inget om din sexualitet. Var detta ett medvetet val som ett statement typ "att du inte är din sexualitet" eller föll det sig bara så?

Jo tjena sa...

Fisken - Det föll sig bara så, jag tänkte inte ens på att ta upp min sexualitet om jag ska vara ärlig. Men det lär dyka upp något om den också under den här listan =)

ullebengtsson sa...

Hm, finns definitivt hög identifikationsfaktor för mig i den listan.

Fisken sa...

Ha, ha, ha! Det tvivlar jag inte om! Jag tycker att det hedrar dig att du faktiskt inte ens tänkte på det.

greken sa...

om det fanns en gilla knapp så skulle jag klicka i den! //facebookärketöntgreken

Jo tjena sa...

Ulle - Där ser man!

Fisken - Haha jaså?

Greken - Din nörd!