lördag 23 oktober 2010

Diskussionen pågår

På tisdag ska jag flyga ner till Växjö och började fundera lite, som vanligt, när jag bokade och var tvungen att fylla i vilket kön jag har. Jag förstår inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Någon på Facebook sa att hon hade hört att detta var för att kön är en variabel när dom räknar ut vikt på planet. En annan påstod att det inte alls var så.

Vad tror ni? Varför måste man fylla i könstillhörighet för att få flyga?

Update: Jag mailade flygbolaget och frågade. Fick det här till svar: 
Du har helt rätt, det är för att våra piloter ska kunna räkna ut totalvikten på flygplanet vid start och landning.

7 kommentarer:

greken sa...

jag tror inte att det handlar om att räkna vikt, tror bara att flygbolagen ligger lika efter alla andra företag där man ska fylla i kön och ålder m.m. jag tycker att det är lika idiotiskt som att man fortfarande måste fylla i att man är fru eller fröken. Så jävla förlegat! Människa som människa nere på jorden och uppe i luften. Personnummer borde räcka för att veta vilka som var på planet om det händer en olycka!

Hypofysen sa...

Kanske nåt enkelt sätt att kolla statistik? Annars låter det ju onödigt. Vikt kan ju variera väldigt mycket oavsett kön.

Huskatt sa...

Och kvinnor är kända för att ljuga 10 kg på sin vikt. Dvs, de drar av 10 kg..hahaha

greken sa...

haha men det är ju helt sjukt. om vikten är så viktig så kan de väl bara be folk att skriva i sin vikt istället så att de får en exakt siffra! usch vilket dåligt svar!

Fisken sa...

Jag HATAR att de schabloniserar på det där sättet! Det är sexistiskt och kränkande!
Att man skall behöva kryssa i att man är man för att de skall kunna räkna ut att man INTE kommer att släpa med sig 15-20 kilo bagageövervikt är ju helt förlegat!
Det borde de ju kunna se på personnumret.

Jo tjena sa...

Greken - Det är helt jävla sjukt, jag tror det ligger något mer bakom än det där med vikten.

H - Ja, jag trodde det också men det kan dom ju ändå se på personnumret.

Huskatt - Haha eller hur!

Fisken - Jag instämmer till fullo! Det är så jävla onödigt, handlar det om vikt kan man isf fylla i direkt vad man väger, könet ser dom jävligt lätt på personnumret.

Anna sa...

Haha. Intressant.
Fast finns det verkligen nån pålitlig siffra kring mäns resp kvinnors medelvikt typ!? Det hela låter ganska långsökt..