söndag 10 januari 2010

Petra tipsar!

Jag är en rejäl listjunkie och har bestämt mig för att göra en lista(vad vill du se för lista nästa gång?), en gång i veckan om inspiration finns, där jag tipsar om diverse saker. Eftersom att flera utav mina vänner och bekanta snart ska upp till Huvudstaden är mina restaurangtips först ut, vilka du bör besöka och vilka du ska undvika. Dock en förkortad lista, jag orkade inte att söka och ha mig efter alla så håll till godo!

Södermalm

Bröderna Olssons
Är du en shotälskande vitlöksfanatiker? Här är stället för dig! Mitt tips är den gudomliga fisksoppan. Även köttbullarna med vitlök är värda att testas. Allt som serveras här har vitlök i sig. Ja, även glassen. Bröderna Olssons erbjuder även en gedigen shotlista. 101 stycken finns på deras lista. Givetvis finns även några utav dessa med vitlök.

New Indian Garden
Perfekta lunchstället efter att ha knallat Götgatan upp och ner. Inredningen är ingen höjdare, ser ut som två sammanslagna restauranger där man bara slog ut väggen mellan. Smått förvirrad personal som inte alltid ser eller hör när du försöker få deras uppmärksamhet. Deras vegetariska gryta är gudomlig. Stark utan att hettan tar överhanden. Jag kan rekommendera deras grytor överlag. Bra tillagat utan att köttet känns torrt eller segt.

Indian Garden
Samma ägare som till stället ovanför men i Hornstull. Ni missar inget om ni inte går dit. Jag lovar. Restaurangen är så liten att jag nästan får en klaustrofobisk känsla. Den vegetariska 3-rätten är under all kritik när det gäller kryddning vilket även verkade gälla övriga sällskapets mat.

Marie Laveau
Bästa servicen i stan? Ja, nästan. Måna om att besökaren ska få just det som kunden vill ha. Det gillar jag. Maten når inte upp till några höga höjder men är prisvärd. Jag rekommenderar stark deras Jambajala. Om du känner dig lite partysugen efter middagen är även Marie Laveau ett av mina favoritställen när det gäller att festa.

Koh Phangan
Vill du resa till Thailand men har varken tid eller råd? Då är Koh Phangan något för dig. Kitschig inredning, bambubeklädda bås och små uppbyggda bungalows. Bara inredningen är värt ett besök. Kunnig personal, fråga vad du vill om Thailand och du får svar. Maten når inte några gastronomiska höjder men bara stämningen runtomkring gör att maten smakar bättre.

Mississippi Inn
Bespara er besöket. Dålig service, fick känslan av att kunder är icke välkomna av personalen. Maten var ingen höjdare.

Hermans
Ett måste för alla som gillar vegetarisk mat. Stor lunch - och middagsbuffé där det mesta finns i vegetarisk väg. Bara utsikten gör att man nästan måste gå dit och äta.

Landet
Här är stället för dig som vill trängas med elever från Konstfack. Ta tunnelbanan till Telefonplan. Stället ser inte mycket ut för världen utanför men maten är otrolig. Kort meny med desto längre öl - och vinlista. Se till att boka bord, annars är det trevligt att hänga i den trånga baren och snacka med den trevliga bartendern.

Vasastan

Lao Wai
Enbart vegetarisk och vegansk mat. Var snabb med att boka bord, helst någon dagi förväg. Det är ett litet men ack så populärt ställe. Bor du i Stockholm rekommenderar jag deras avhämtning. Det enda negativa är den lite smådryga personalen men den goda maten får dig snabbt att glömma.

Paladar de Cuba
Det ligger på en bakgata men när man väl hittar dit glömmer man det aldrig. Inte många hittar hit, perfekta stället för en romantisk middag. Otroligt härlig inredning, jag nästan känner på mig att självaste Hemingway hade älskat det här stället. Jag rekommenderar köttet här, perfekt stekt. Undvik tonfisken vilket det blir minus för som den tonfiskälskare jag är. Plus dock för den otroligt härliga uppläggningen där salsan och grönsaker serveras i stora snäckskal.

Kungsholmen

Texas Longhorn
Ett måste att besöka för dig som är köttälskare. Här snackar vi äkta cajunmat! God sådan också. Förbered dig på att man får mycket mat. Kanske inget ställe dit man går på första dejten. Risken finns att du får såsfläckar lite här och där och ser ut som en glassätande treåring när du börjar ditt frosseri. För frossar det gör man i deras underbara mat.

Östermalm

Rice
Älskar du sushi precis som jag? Då är risken stor att även du rullar ut från deras sushibuffé. Rice har även flera olika buffér samt blandmeny från olika delar utav Asien. Enda bufféstället som jag faktiskt gillar väldigt mycket. Däremot är det ett populärt ställe så glöm inte att boka bord!

Ciao Ciao

Bästa vedugnspizzorna i stan? Ja, som jag har smakat iaf. Ciao ciao har även en a la carté-meny för dig som inte är sugen på pizza. Helt klart värt ett besök!

Babs kör & bar
Här är stället för dig som gillar att sitta trångt! Glöm inte att uppsöka toaletten. Och nej, du är inte galen som helt plötsligt hör röster inne på toa. Att spela musik och konversationer på väldigt låg volym tillhör tydligen det kitschiga tänket. I matväg rekommenderar jag starkt den stekta sejryggen med havskräftor och nam-plah-butterdip. Om du är vegetarian kommer du inte bli besviken på den enda vegetariska rätten som finns på deras korta meny.

Gamla stan

Vapiano
Italienskt "snabbmatsställe". Kort meny, snabb service. Som en upphottad version av McDonalds goes Italiano. Finns inte mycket att säga. Du lär komma ihåg konceptet men inte hur maten smakade.

Michelangelo

Underbar risotto som smälter i munnen och skaldjurspasta som verkligen innehåller rikligt med diverse skaldjur. Väldigt populärt ställe där det skriks på italienska konstant mellan personalen. Bli inte förvånad om det sitter ett stort italienskt sällskap bakom dig och gestikulerar hej vilt.

Aroydee
Vill du ha maten du beställt? Då ska du inte gå hit. Personalen är trevlig och tillmötesgående dock. Lite däremot inte på deras rekommendationer vad som är starkt och inte. Allt var medelstarkt enligt mig. Hur den kunde på en 4a av DN:s På stan är ett mysterium för mig.

2 kommentarer:

Anna sa...

Kul! Ska försöka komma ihåg att återkomma till denna nästa gång jag ska till Stockholmo:)

Recepttips nästa gång?
Har själv funderat på att börja ha lite såna då o då eftersom jag själv tycker att det är kul att inspireras när det gäller matlagning:)

Jo tjena sa...

Vad kul att du gillade tipsen =)

Ja, det var ingen dum idé alls!