torsdag 7 januari 2010

Hur ser jag ut egentligen?

Jag har funderat en del på sista tider över normer i HBT-världen. Utanför projektet alltså. Jag har funderat mer och mer på hur dessa normer påverkar mig och mitt tänkande. Speciellt över hur jag ser ut. Då menar jag inte min kropp eller så utan mitt könsuttryck. Alltså hur jag klär mig, sminkar mig tex. Och jag blir seriöst nedstämd ju mer jag har funderat över det här.

Som bisexuell känner jag att jag inte finns i HBT-världen. Även om B:et står för bisexuell talas det sällan om bisexualitet. När jag berättar möts jag ofta av skepsis och "ja men det är bara en fas". Jo tjena. När jag dessutom som tjej som tänder på andra tjejer inte lever upp, enligt mig, till normen som finns för tjejer som gillar andra tjejer över hur man ska se ut, känns det som om jag blir tagen på ännu mindre allvar. Enligt mig är normen att man ska vara butch av sig. Lite manhaftig alltså, för att visa att man blir kåt på andra tjejer. Min raka motsats med andra ord. Jag trivs bäst i kjolar och klänningar, sminkar mig väldigt gärna och älskar högklackat. Dessutom har jag pojkvän. Ytterligare en orsak för människor att anse att jag bara är experimentiell utav mig.

För ett tag sen när jag var på gayklubb stod jag som i vanlig ordning på dansgolvet och dansade mig svettig när en kille råkade trampa mig på foten. Jag blev överraskad och såg kanske lite förskräckt ut för han log och sa "gumman, det är ingen fara, jag tänder på killar!" Det kändes... jävligt konstigt. Det fick mig att börja fundera och såg lite på omgivningen där på klubben. Dom tjejer som höll på med andra tjejer på stället hade lite baggy jeans, tanktops och sneakers, precis som deras ragg. Tjejerna som höll på med killar såg ut precis som jag. Helt plötsligt förstod jag varför jag aldrig lyckades få ett tjejragg där utan istället fick mer uppmärksamhet utav killarna som tänder på tjejer.

När jag flyttade till Stockholm som pilsk 18-åring såg jag bara hur många tjejer jag skulle få ligga med. Jag riktigt längtade efter att springa på gayklubbar och inte göra något annat än att ragga på brudar och bli uppraggad utav andra tjejer. Det blev inte riktigt så. Killragg fick jag däremot så det räckte och blev över. Inte för att jag klagar över det men det var inte riktigt vad den smått uttorkade småladstösen hade föreställt sig. I Växjö hängde det inte så många tjejer på RFSLs pubkväll en gång i månaden, vilket var det som stod till buds. Speciellt många andra tjejer som tänder på tjejer kände jag inte där nere.

Väl här uppe blev jag så jävla frustrerad över hur svårraggade tjejerna är! Inte för att jag klandrar dom. Jag hade nog tänkt likadant om en tjej kom fram till mig, klädd som dom flesta faghags på stället om jag vore i deras situation. Vem vill egentligen vara ett experimentligg för någon som uppenbarligen ser straight ut?

Men vad fan, man kan inte anta hela tiden att bara för att någon ser lite straight ut eller definierar sig som bisexuell att man därmed är enbart ute efter hur det är att ha sex med en annan tjej. Visst, det finns säkert sådana tjejer också ute på gayklubbarna men för helvete, jag ville ju bara ligga!

Nej, dessa normer ställer bara till besvär. På olika sätt än vad man kan tro ibland.

3 kommentarer:

H sa...

Sådär tycker jag absolut inte att det ska vara. Vilken sorts tjejer tänder du på då? De som klär sig i baggy jeans? Jag har fått för mig att du inte gör det iaf vilket egentligen bevisar att man inte måste se ut på ett speciellt sätt för att vara en tjej som gillar tjejer. Gick i skolan med den typen av tjej du beskriver som den självklara typen o då var det visserligen mer tydligt att hon var lesbisk, men jag tycker absolut inte det är självklart. Första gången jag träffade henne visste jag inte om det var en väldigt söt kille eller en lite manlig tjej. Lika väl som det är fullt accepterat att jag tänder på killar som har olika utseende o sätt så får såklart andra som tänder på samma kön ha olika preferenser.
Du skulle haft en lapp i pannan kanske...;)

Jo tjena sa...

Utseendemässigt tänder jag på alla möjliga tjejer, har inte direkt några preferenser där, så länge dom är hela, rena och längre än mig. Samma gäller killar.

Det är absolut inte alltid självklart att man ska se ut som personen jag beskrev här men det underlättar betydligt att se lite mer butch ut än feminin om man vill ha ragg. Har flera kompisar som säger samma sak. Ser man feminin ut blir man, tyvärr, ofta tagen för antingen en faghag eller en experimentiell person som bara vill testa att ligga med en annan tjej.

Haha ja, jag får väl ha det, "jag tänder VISST på tjejer!"

Anna sa...

Intressanta tankar!