torsdag 21 januari 2010

Någon som har testat?

Jag har bestämt mig för att börja banta på allvar. Jag har kommit till en punkt där jag känner att mitt nuvarande liv inte funkar. Jag vill inte se klädshopping som ett nödvändigt ont och få ångest varje gång jag ser mig i helfigur i speglar eller fönster. Och nej, jag skriver inte det här för att få kommentarer som "du är fin som du är" och liknande. Jag är jävligt missnöjd med min kropp och jag har ett X antal kilo som måste bort, för mitt eget bästa. Så, nu har vi rett ut detta.

Efter att ha surfat runt lite kom jag in på Nutriletts hemsida. Vilket lockade mig en hel del, gå ner snabbt och sen börja komplettera med annan diet, tex LCHF. Är det någon som har testat Nutrilett eller som vet mer om deras produkter? Känner att jag vill ha lite mer bakgrundsfakta innan jag börjar med det här.

7 kommentarer:

Eli Svensson-Kjellberg sa...

Jag har testat, och det fungerade ganska bra i början. Sen när man har gått ner några Kg så börjar det stanna av och helt plötsligt så står man still och då bör man börja med någon annan diet-grej.

Jo tjena sa...

Eli - Hur länge körde du med Nutrilett? Drack du bara deras shake eller hade du deras andra produkter också?

Fisken sa...

Jag tror inte på bantningspulver överhuvudtaget. Om du vill gå ned i vikt för en specifik grej tillfälligt då funkar det bra men om du vill ha ett bestående resultat så funkar fan bara dietändring och träning tyvärr.

Jag bantade inför varje tävling när jag körde kampsport så jag har testat nutrilett. Funkar bra i 2 veckor. Sen börjar man gå upp igen.

H sa...

Jag har nog testat det mesta o nu vid en vis ålder av 28 ( ;) ) insett att det bara är att ändra kost o motion till det bättre o låta det ta tid. Efter allt annat jag provat har jag bara gått upp igen, o oftast mer därtill. Och nu är jag där igen! Fan....Men jag tror på att man kan äta allt, bara i lagom mängd. Att nästintill utesluta en grupp med livsmedel tror jag inte heller på för kroppen är uppbyggd att behöva en varierad kost o fungerar bäst då.

Eve sa...

Hej hej!

Jag testade nutrilett i början av förra året, jag var hel nöjd!

Tänkte sätta igång nu igen :)

Man ser snabbt resultat och sedan håller man formen genom träning och bra kost. viket jag klarade första halvåret men misslyckades med i vintermörkret och ger mig på ett nytt försök!

// Eve

Daniel sa...

Hej,

en sak med bantningspulver osv är att de innehåller väldigt lite kolhydrater. Det är bra eftersom att hög insulinhalt gör kroppen mer benägen att bygga på sig. Men kolhydrater, eller rättare sagt det som bildas av kolhydraterna (glykogen), binder även en massa vatten.

Så när man börjar banta är det väldigt lätt att tappa vikt. Men den vikten är mest vatten som frigörs eftersom kroppen inte kan binda det längre. Sen stannar man upp i nedgången, och det är för att nu måste man börja tappa fett/muskler för att gå ner mer. Börjar man äta normalt börjar kroppen åter igen binda massa vatten och man går upp i vikt.

På samma sätt binder kreatin (kosttillskott vid styrketräning) vatten. Tar man det går man upp något/några kilo ganska snabbt. Men det är tyvärr inte muskler.

Som folk sagt är det sund kost och träning som gäller. GI, stenålderskost, atkins och allt vad de heter bygger på samma teori. Mindre snabba kolhydrater ger lägre insluin-nivå i blodet, det gör i sin tur att fett lättare frigörs från fettvävnaden. Skippa pasta, godis, läsk, pulvermos osv och träna så kommer man ganska långt :) Kroppen tar tyvärr tid på sig innan den förändras..

Fördelen med bantningspulver är väl att man slipper hålla koll själv på det man stoppar i sig. Allt är uträknat så man får i sig det man behöver.

Aningen förenklat, men samtidigt svårt att förklara utan att gå in på detaljer.

Jo tjena sa...

Fisken, H, Eve och Daniel - Tack för era tips! Jag ska fundera lite till och sen får jag se hur jag gör.