tisdag 19 januari 2010

Det gjorde ont i hjärtat

Efter jobbet passade jag på att springa förbi Good Store på Söder för att bunkra upp med lite tofu. När jag gick förbi en Ica-butik höll jag på att börja lipa. Innanför entrén stod det en hemlös kvinna med alla sina tillhörigheter i en kundvagn och tittade på krukväxterna. När jag såg hennes drömmande blick som hon såg på blommorna med ville jag köpa varenda växt till henne. Det gjorde så ont i hjärtat på mig när jag såg hur hon stod där.

Jag blev stannad utanför T-centralen där en hemlös man frågade om jag hade en cigg han kunde få. När jag hans händer kände jag hur hjärtat gjorde ont igen. Han hade tre fingrar kvar på varje hand, stumparna blödde ur sår som han fått utav kylan. Eftersom att jag inte röker fick han mina tumvantar istället. Han behövde dom bättre än vad jag gör.

Är det något jag aldrig aldrig kommer att vänja mig vid är det synen av hemlösa.

1 kommentar:

H sa...

Det är verkligen det värsta jag vet med större städer -att jag mår så dåligt över hemlösa. Något egoistiskt av mig när det är dom som lider...Där jag bor finns det inga som tur är.