tisdag 5 januari 2010

Petra goes sminkspecial

I det här vintervädret kan det vara lite extra kul att sminka sig lite snyggt och få bort den glåmiga hyn som många får vid den här årstiden. Nu utgår jag ifrån mina färger (höstfärger) och min hudtyp (fet/blandhy) men mycket av det som jag visar nedan passar alla oavsett hudtyp. Skulle man känna sig osäker är det alltid bra att besöka butikerna för att få tips direkt.

Grunden är A och O. Börja alltid med en fuktkräm och lägg sedan på en primer.
Primern skyddar ansiktet från att sminket ska tränga in i porerna. Att ha en
primer är extra bra om du bor i en storstad eftersom primern även funkar
som skydd mot luftföroreningar. Det gör även att sminket fäster lättare på hyn.
Jag använder mig utav en primer från FACE som kostar ca 300 kr.

En concealer jag använder flitigt är Make up Stores Cover all mix. Perfekt att använda
i hela ansiktet och döljer det mesta. Kostar 265 kr och är värd priset. Väldigt dryg.

Jag använder även en flytande foundation från
Make up Store. Den här är en utav deras matta foundations
och är perfekt för en fet/blandhy som min. Kostar 245 kr. När
det gäller foundations betalar jag gärna lite extra eftersom jag även
har en känslig hy som lätt torkar ut på vissa partier. Den här foundationen motverkar
det och jag har en len och fin hy hela dagen.


För att fixera sin foundation är ett puder alltid nödvändigt.
Jag använder et löspuder från Make up Store och är väldigt nöjd.
Det håller hela dagen och behöver sällan bättras på. Jag tycker även
att ansiktet inte ser så hårt sminkat ut som det lätt gör på mig när jag använder
ett kompakt puder. Det kostar 235 kr. Det jag gillar bäst med pudret är
att det även absorberar upp fett och motverkar torra partier.

Är man en liten blekfis som jag är piggar alltid rouge upp!
Även det här kommer från Make up Store och är nyansen
Sugarpink. 155 kr i butik.

Det bästa jag vet med smink är ändå ögonskuggor! Här kan man verkligen
leka loss med olika färger, var för sig eller i kombination. Jag lägger oftast
en Microshadow från Make up Store underst men varvar även
med en matt från Face till vissa ögonskuggor där det kan
bli för glittrigt. När det gäller matta ögonskuggor har Face det bästa
utbudet. Ett tips på en bra matt skugga är Discrete från Face.
Den här skuggan på bilden ovanför heter Sugar brown
och kostar 135 kr.

En ny favorit bland mina ögonskuggor är Choco d´or, även
det en Microshadow från Make up Store. Härligt brun nyans med lite glitter
i som passar till egentligen alla tillfällen. Den är även perfekt att ha som grund
på ögonlocket för att sedan applicera en skugga i en annan brun eller
grön nyans på halva eller endast i ögonvrån och sota ihop dessa för en
mer festlig makeup. Även denna kostar 135 kr.

Jag har varit på jakt efter en ögonskugga i brun/grön ton men med mer guld i sig.
Och jag har hittat den! Regent från Make up Store är perfekt att kombinera
med Choco d´or och är en ögonskugga som jag lätt kommer använda flitigt.
Den är även den här en Microshadow och är fin på ögonlocket med en matt
skugga på hela ögonlocket upp till ögonbrynen. Kostar 135 kr.

Jag är en sucker för gröna ögonskuggor just för att det framhäver
min egna ögonfärg bäst. Den här gröna skuggan heter Fantastic och är även den
en Microshadow från Make up Store. Ja, jag har verkligen fallit för deras
Microshadows. Lätt glittriga utan att man känner sig en som elvaåring på disco,
lätta att applicera, finns i många olika nyanser och går ofta att kombinera
med varandra om man inte vill ha en så vardaglig look. 135 kr även för den här.



Och här har vi min nya kärlek! False lash effect från Max Factor. Jag
använder nyansen brun/svart, kostar ca 175 kr i butik men på Parfym.se
säljs den för 119 kr. Jag som länge använt mig utav Max Factors 2000 Calorie
Dramatic look-mascara tyckte att False lash effects stora borste var väldigt
otymplig i början men nu har jag vant mig. Ögonfransarna blir betydligt längre
men inte så tjocka som jag hade velat vilket är ett litet minus. Däremot
klumpar sig mascaran inte så lätt på ögonfransarna och behöver inte
separeras så mycket. Jag anser iaf att den slår min gamla mascara
och det är ju ett gott betyg.

5 kommentarer:

H sa...

Haha, det är den mascaran jag har. Fast jag har en annan under för att få mer effekt. Jag böjer mina fransar väldigt mycket o när jag applicerar den där direkt blir dom raka på en gång. Så jag har Lóreals Explosion underst för den separerar o lägger ett tunt lager som gör att de håller sig bättre. Mascara -en hel vetenskap...

xixa sa...

Uhh.. jag dör... om du kommer och bor i mitt badrum och berättar allt det här varje morgon och håller upp rätt sak kanske jag också kan orka...

men du är duktig ^^

Jo tjena sa...

Oj, blir dom? Det har jag inte märkt på mina men tack för tipset! Kan vara värt att testa. Ja jisses, detta med mascaror...

Xixa - Haha vi har en deal om du gör ostmackor i micron till mig ;)

Fisken sa...

JÖSSES! Sjukt vad man lär sig av dig...

Jo tjena sa...

Fisken - Varje dag ska man lära sig något nytt sägs det ju ;)