söndag 9 maj 2010

Upprörda människor

Många har reagerat starkt på att jag inte kommer rösta rött i höst. En del har dumförklarat mig och påstår att jag går över till den mörka sidan.

Så här är det. För mig är det kommande valet som att be mig välja mellan pest eller kolera. Precis så känns det. Ja, jag kommer rösta blått men det innebär inte att jag håller med om allt alliansen säger. Men jag ser hellre alliansen vid makten än Mona Sahlin & co. Dessutom gynnar alliansen mig och mina planer mer än den röd/gröna, rent ekonomiskt sett.

Flera har undrat varför jag kommer rösta öht om jag nu känner så här. Jag anser helt enkelt att röstar man inte har man inte heller rätt att klaga på politiken. Och jag älskar att klaga.

Så enkelt är det.

4 kommentarer:

Huskatt sa...

Sist det begav sig tänkte jag följande
"Sänkt arbetsgivaravgift för småföretagare i 4 år..hur mycket skulle det märkas..okej, det kan vara värt det" och så röstade jag blått.
Behöver jag nämna att de HÖJDE avgifterna???
I år återgår jag till mitt vanliga, det blir Mp :)

H sa...

Jag gillar inte när folk tror att de vet exakt hur man är som person om man säger vad man ska rösta på. Inte ens de som jobbar inom politiken håller med om allt deras parti röstar igenom. Man får helt enkelt känna efter vilka som ligger närmast det man tycker o sen leva med sitt val i fyra år.
Att inte rösta borde vara straffbart..

Jo tjena sa...

Huskatt - Förstår vad du menar. Å andra sidan, hur ofta är det egentligen som politikerna håller sina löften?

H - Ja precis vad jag tycker! Visst, man kanske tycker att en röst spelar ingen roll, men tänk om alla resonerade så? Hemska tanke.

HeartBeaT sa...

Jag anser att särskilt Fp har en mer varm människopolitik än vad till exempel V och S har. Inte nog med att Birgitta Ohlsson strider för HBT-hjärtan i baltikum så är liberala partier mer människostödjande. S vill ju bara gynna mansdominerande yrken för att vara ett exempel. Se bara på RUT och ROT. Vilken vill de ha kvar? Jo, ROT.

Och hur många år tog det dessutom för den Socialdemokratiska regeringen att göra det möjligt för att par av samma kön att ingå ett könsneutralt äktenskap? Fel, den borgerliga regeringen gjorde det till verklighet.

Skäms för V, S och MP. Det är inte konstigt om de blå vinner i höst, igen. Att rösta blått är att rösta för människornas rätt och frihet!

Julia Ö