söndag 2 maj 2010

Lite sömn vore ju inte fel

Periodvis har jag det extremt jobbigt med min sömn. Det brukar hålla i sig i två veckor och sen får jag en normal rytm igen. Nu har jag inte sovit ordentligt på nästan 2½ månad. Jag somnar vid 12-tiden, vaknar runt tre för att somna vid fem-snåret och vaknar strax efter sex. Inte ens en supermänniska som jag klarar det i längden. Känner mig oftast som en zombie utan något direkt minne.

Jag är inte förtjust i att äta piller. Det ska mycket till för att jag ens ska stoppa i mig en Alvedon. Jag vill helst inte fylla kroppen med för mycket substanser, säger tjejen som stoppar i sig en hormontablett varje morgon.

Men nu måste jag ha sömntabletter. Jag vill iaf kunna sova ordentligt en natt i veckan. Jag har en läkartid i morgon bitti. Det tar emot att säga men jag längtar efter att få svälja det där pillret.

6 kommentarer:

Fisken sa...

Usch! JAg är likadan. JAg hatar att trycka i mig mediciner eftersom jag tycker att kroppen är bra på att reglera nivåer¨ändå och att smärtlindrande blockerar detta.
Samtidigt drar jag glatt i mig ett glas rött på fredagen och varvar ned...
Dubbelmoralens väktare!
Sömn?
*fnys*
Jag sover som regel 5-6 timmar. Det har jag gjort i 20 år ungefär.

Var din pappa brevbärare i Södermanland i början på 70-talet?

emilystrange sa...

har du testat valerina forte? vissa perioder brukar jag ta 2-3 st av dem innan läggdags och det funkar för mig. samt dricka några koppar kamomillte om dagen.

men antar att den metoden inte funkar om det är "svårare" sömnproblem.. hmm.. låter inte kul iaf.

håller tummarna för dig att det blir bättre snart!

Huskatt sa...

Hm...det är inte direkt farligt att inte sova, men man blir som sagt lite knäpp av det efter en tid (ja menar, kolla in Fisken...så vill du inte ha det va?! ha ha ha)
Ta ditt piller, sov gott en natt och bryt ovanan.

Anna sa...

Usch för sömnproblem! Hoppas du får sova lite nu med pillren o sen komma på en bättre lösning i längden. Ta hand om dej!
Kram kram

H sa...

Jag har nog uppfattningen att det är farligt att inte sova eftersom det är då kroppen återhämtar sig o även hjärnan vilket märks väldigt tydligt på minnet.. ;) Det kan vara lika bra att bryta mönstret du har nu så kanske kroppen fattar galoppen själv efter ett litet tag. Det kan ju vara en del stress inblandat med tanke på turbulensen sista tiden.

Jo tjena sa...

Fisken - Ja, med tanke på hur du är så är jag inte förvånad... ;) Haha ja, man vet aldrig vad min pappa gjorde under det glada 70-talet.

Emily - Det är insomningstabletter va? Tror jag testade det för längesen men det hjälpte inte.

Huskatt - Precis vad jag tänkte ;)

Anna - Ja, om jag får några så ska det sovas rejält =)

H - Skämtar du eller, jag blir jätteknäpp av att inte sova :P I morse hade jag bara tagit på mig strumpor när jag fick för mig att jag skulle ta på mig jackan och gå till jobbet. Tur att jag inte hann gå ut :P Ja, hoppas verkligen att jag kan bryta mönstret. Får se vad nästa läkare säger helt enkelt. Annars får väl R köpa ut sömntabletter åt mig.