torsdag 27 maj 2010

Morgontv får mig att vilja kräkas

Jag orkade inte riktigt stiga upp när klockan ringde. Slog på tv:n istället. Zappade runt lite och mådde illa när jag kom till tv3. According to Jim visades. Jättetrevligt program, verkligen. En pösmunk till man som satt i sin fåtölj och drack öl medan hans fru tog hand om barnen. När Jim inte satt och drack öl var tydligen det roliga att han ljög och betedde sig svinaktigt. Där snackar vi om urstereotypen för män. Klyscha på klyscha bara staplades på hög. Män är öldrickande svin som inte kan namnen på sina barn och värderar sin son högre än sina döttrar. Ett annat tydligt inslag i programmet var hur Jim mobbade sin svåger som var lite känslig, det är inte manligt att visa sina känslor.

Sådant kan få mig att gå igång på alla cylindrar. Jag vet att det är ett amerikanskt program och det är annorlunda där men herregud. Och hur kan man ens tycka att det är roligt när ett gäng hysteriska människor springer omkring, skriker och ljuger för varandra?

Det är på väg utför med tv-programmen.

4 kommentarer:

emilystrange sa...

känner samma sak, men jag ser sexistiska inslag i princip allting jag ser. sjukt genusskadad är jag, därför orkar jag aldrig kolla på tv. det blir ngt matlagnings- och debattprogram ibland på sin höjd. orkar liksom inte se skiten.

we live in a man's world!

Anonühm sa...

Tacka vet jag "Leila bakar"!

Jo tjena sa...

emily - jag tittar så sällan på tv, är oftast bara skitprogram ändå så får en liten chock nästan varje gång hur sexistiskt det egentligen är.

anonuhm - där pratar vi riktigt bra grejer!

Huskatt sa...

Jag känner smått hat inför den typen av tv.
Och som om det inte vore nog, hon är smal och fin, han är fet?! Seriöst..