söndag 20 mars 2011

När Petra nästan trillar omkull utav ilska

Jag satt och lyssnade på P3 Sport för en stund sen och njöt av en lugn ensamhet i huset. Tills jag hörde en skånsk gubbe bräka loss i en intervju om klädsel för män och kvinnor inom sport. Jag trodde fan jag skulle trilla ner från sängen för att jag blev så arg och paff.

Höjdpunkterna i intervjun, om man nu kan säga så, var när mannen ansåg att kvinnor, dom ska klä sig kvinnligt och inget annat. Detta gällde speciellt unga kvinnor, dom ska klä sig halvsexigt, enligt gubben. Han fortsatte med att prata om vad som är fin klädsel och kom in på beach volleyboll, där kvinnorna spelar i bikini och det, det är stiligt. Reportern frågade om män, vad är egentligen passande klädsel för män? Gubbjäveln skrattade lite och sa att män får klä sig lite som dom vill, att det spelar ingen roll.

Vilken. Jävla. Man. Jag blir så arg att jag blir trött. Ibland vill jag bara stänga in mig i en egen liten värld där det inte finns någon jävla heteronorm, där alla får vara precis som dom vill. Där det inte finns några äckliga gubbar som dikterar i radio hur tjejer och killar ska klä sig. Och jag inte får lust att slänga radion i golvet och skrika dö gubbjävel, dö! för att sedan gå över att hata halva mänskligheten.

Här kan du läsa mer och lyssna på programmet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var det relevant att mannen var skånsk? Är skånska män mer sexistiska än andra?

Jo tjena sa...

Anonym - Det finns sexistiska män (och kvinnor) i varje landskap. Jag har svårt för den skånska dialekten överlag, det har inget med sexism att göra. Tolkar du det så har du läst mellan rader som inte finns.

Barbro Binda sa...

Man tar sig för pannan...

Måste vara snöbristen i Skåne som gör längtan efter bjällror så stor.