tisdag 8 mars 2011

Nej, jag tänker inte fira

Feminismens nationaldag sa någon. Grattis alla kvinnor! sa en annan. Hurra för alla er, fira! sa en tredje.

Jag tänker inte fira 8e mars, internationella kvinnodagen, med buller och bång. Den här dagen är inget att fira enligt mig. Det är snarare en påminnelse om att vi har en lång väg kvar att gå innan vi når jämställdhet i samhället. Bara den här dagens existens säger väldigt mycket. Absolut, en del firar att det har hänt otroligt mycket för kvinnor. Vilket jag förstår.

Men jag har svårt för det. Dessutom anser jag att männen ofta glöms bort i pratet om feminism, jämställdhet och normer. Ja, det är bevisat att män oftare hamnar på högre positioner, har bättre lön osv. Men, det ställs krav på männen för hur dom ska passa in i heteronormen, en man blir ofta ifrågasatt när denne vill jobba med typiska kvinnoyrken. Det är även det något som ska jobbas för.

Idag är det tisdag. Fettisdagen. Det firar jag med en slät bulle med lite florsocker på.

5 kommentarer:

Fisken sa...

Klokt sagt, men jag firar. Jag tar alla chanser jag får till att fira!

Hypofysen sa...

Jag håller med dig. Den dagen det inte finns några skillnader ska jag fira. Folk gnällde på att vissa företag inte bjöd på semla igår men att samma företag sätter ojämnlika löner baserat på kön var det ingen som reagerade på.

Jossan sa...

Håller med dig. När det diskuteras jämställdhet så borde a l l a inkluderas. Tycker även att det här med könsroller borde få mer uppmärksamhet - att de kan ställa till med problem för både män och kvinnor.

Jo tjena sa...

Fisken - Partyprisse!

H - Det är helt ofattbart.

Jossan - Ja exakt så! Det pratas alldeles för lite om könsroller enligt mig.

Ingmarie sa...

jag firade inte heller. Inte kvinnodagen i alla fall. Tycker alla de där dagarna är bra tramsiga. Mors dag, fars dag o.s.v. Fast löpningens dag gillar jag! :-)