måndag 21 mars 2011

Linnéuniversitetet vill inte vara som alla andra

Jag har läst böckerna, som jag gillade. Har sett ett par av filmerna och dom var helt okej. Man kan nog kalla mig för någon form utav fan i light-form. Av Harry Potter alltså.

Igår blev jag uppmärksammad på att på Linnéuniversitetet kan man läsa en kurs på 7,5 hp om just Harry Potter. Och hans världar för att vara mer exakt. Alltså, fattar ni, CSN kan pröjsa dig för att läsa Harry Potter, att fördjupa dig i böckerna.

Det fick mig att fundera på två saker. Dels, vad lär man sig på den kursen? Vad går den ut på, egentligen? Ska man kunna redovisa för HP's favoritgodis i bokstavsordning, baklänges? Sitter man i skogarna runtom universitet för att försöka fånga en uggla med en liten trädkvist, förlåt, trollstav?

Sen började jag fundera på hur ljushuvudet som kom på den här kursen, lyckades pitcha in den? Hade dom haft en helkväll med Charlie Sheen och allt, precis allt, kändes som en bra idé? Eller är egentligen universitet under ledning utav inbitna fans som rollspelar om Harry Potter och Hogwarts?

Många frågor, få svar. Här kan ni läsa mer om kursen.

4 kommentarer:

Tre stycken sa...

Om jag inte har fel för mig är det den mest ansökta (ord?) kursen i hela Sverige. Klart som tusan: ta en sommarkurs, slipp jobba, "få" pengar för att läsa Harry Potter-böcker. Eh, jaTACK.

Fisken sa...

Jag vill hellre ta 6,5 poäng Charlie Sheen...

ullebengtsson sa...

En kombokurs Sheen/potter kan verkligen vara nåt

Anna sa...

Ja lägga fram den idén känns ju inte som att nån skulle våga göra om det var helt tagit ur luften..så jag tror på att skolan består av en hög rollspelare eller liknande:P