lördag 12 mars 2011

Den där normen alltså

Heteronormen. Den där jävla normen som gör att hbt-personer måste komma ut. För säger man ingenting är man hetero. Normen som gör en stor grej av det hela när människor kommer ut. Speciellt om personen är offentlig.

Ja, jag tänker givetvis på att Anton Hysén kom ut i veckan. Det blev som ett litet bombnedslag och tidningarna verkade slicka sig runt munnen för varje spaltmeter som skrevs om det.

När jag läste ett par artiklar om det började jag fundera. Mest på varför det har skrivits artikel på artikel om Anton och flera har sagt, inklusive hans själv, att det är ingen inom elitfotbollen som kommit ut tidigare. Men där tycker jag att vi backar ett par år. Minns ni Victoria Svensson som bla spelade i Djurgården? Som vunnit Diamantbollen två gånger? Som kom ut 2008? Men hon kanske inte räknas som fotbollsspelare inom eliten? Dock ska Aftonbladet Sport ha cred, för en gångs skull, som skriver att han är den förste manliga fotbollsspelaren på elitnivå som gått ut offentligt.

Samtidigt som ena sidan av mig svär och är arg över att år 2011 anses det vara en stor nyhet när någon säger hejjagärenkillesomblirkäriandrakillar. Men det är kanske det här som behövs, just nu, att han träder fram och försöker skapa en diskussion. Jag är, tyvärr, lite tvekande till att det kommer bli en långvarig diskussion om varför många anser att det är svårt att vara öppen med sin sexualitet inom fotbollskulturen. Men, jag hoppas att det blir en diskussion kring normer och att det kommer arbetas mer aktivt.

Inga kommentarer: