lördag 27 juni 2009

Petra goes jävligt förbannad

Igår på jobbet fick jag veta att det är på tal om omorganisering. Inte utav personal utan av boende. Vissa boende på mitt jobb ska flytta till ett annat boende där man mer eller mindre ska få klara sig själv. Det ska byggas till något rum så att det blir sex boende där jag är men fortfarande samma personalstyrka.

Men för i helvete! Det projektet är dödsdömt. Nu pratar vi om väldigt gamla och väldigt sjuka personer. Dom kommer inte klara en flytt. Deras hem och trygghet är inget man rycker upp dom ifrån. Och vaddå ska kunna klara sig själva mer? Om dom idioter till chefer som har kommit på det här spenderar 24 timmar på våra arbetsplatser och ser människorna i fråga kommer dom inse att det går inte. Vi arbetar hårt med att få våra boende att känna sig hemma, att vara trygga och ha tillit till oss i personalen. Varför ska man ens tänka tanken på at börja flytta runt dessa?

Jag blir så jävla förbannad för allt det handlar om är pengar. Hur många boende kan man ha på så lite personal som möjligt? Skit i att personalen går på knäna, bara vi sparar pengar. Det är så fel, så fel fel! Jag blir inte bara arg, jag blir otroligt ledsen också. Jag vill ha tid för mina boende. Tid till att dricka en kopp kaffe ihop med dom, spendera lite tid efter duschning med att föna håret och småprata lite. Jag vill kunna gå en liten promenad med dom, gå till affären lite spontant så att dom får handla något dom vill ha. Tanken på att den tiden kanske inte kommer finnas i framtiden är hemsk! Jag vill inte att dom ska sitta framför tv:n hela dagarna och sen får lägga sen kl 18 utan någon som kommer in för att kolla hur dom har det, fika lite. Det är människor vi pratar om för fan! Inte pengar!

2 kommentarer:

Anna sa...

Usch, det är så illa med allt detta sparande som drabbar så fel=(

Jo tjena sa...

Det är så hemskt =/