fredag 31 oktober 2008

Bokmal

När jag är sjuk läser jag. Idag var inget undantag. Jag beställde boken Insynen - en personlig historia om ett brott som kom igår. Boken är skriven av Sara V. Mårlind och som titeln antyder skriver om när hon blev brutalt rånad i sitt eget hem, hur två förövare tvingade sig in i hennes hem när hon ammade sin fyra veckor gamla bebis och åren efter.

Sara skriver avskalat om rånet, hennes panik över att sonen skulle skadas, att hon själv skulle dö. Hon berättar öppet om seperationsångesten till hennes bebis, experimenten psykologerna utsatte henne för och om hur hennes nära vänner drog sig undan.

Jag har en klump i magen under nästan alla trehundrasexton sidor och ler lite lättat ibland när hon skriver om ljusglimtarna. Hur hennes man alltid fanns där, hennes föräldrar och psykologen som tog henne på allvar.

Boken är hemsk, det hymlar jag inte med. Jag var tvungen att lägga ifrån mig den flera gånger för att det kändes för jobbigt att läsa. Sara tar med läsaren på en resa full med ångest, panik, oro men också full med kärlek.

Sara belönades år 2008 med ett stipendium på 50 000 kr från Brottsofferjouren och köper du boken bidrar du med 1 kr till BOJs verksamhet.

Inga kommentarer: