måndag 6 oktober 2008

Duvornas återkomst

Det är ingen hemlighet att jag fullkomligt hatar duvor. Dessa små besmittade flygande råttor från helvetet. Idag gick dom till attack. Jag vet att dom har smitt sina planer länge och idag var det dags för operation "Flyga på Petra". Era as.

Jag gick i lugnan ro hem från skolan och njöt av det underbara höstvädret när jag på avstånd såg en duva komma flygandes. "Ingen duva ska komma här och förstöra mitt fina hösthumör!" tänkte jag bitskt och såg mig efter en annan väg att gå. Jag hade två val - gå den vanliga trappan upp eller ta den branta grusbacken som gud glömde. Här förtjänar duvorna nästan en eloge för att vara så pass förutseende, det finns inte en chans att jag tar grusbacken och riskerar att rulla baklänges ner igen.

"Swoosch" sa det vid mitt ena öra och jag kände hur duvfans ena vinge nuddade mitt huvud. Jag slängde mig nästan på marken och hela mitt inre skrek "är jag smittad? ÄR jag smittad?!" Hjärtat slog i 180 när jag såg nästa duva komma farande men deras plan måste ha ändrats för krypet kom inte nära mig.

Om några veckor är det jag som tar med mig pappas hagelgevär upp för att sitta på pass.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stackare!

Jag gissar på att du med den branta grusbacken menar den vid häktet o då kan jag ju glädja dej med att på min tid fanns endast den vägen. Då fick man kasa baklänges varje dag när man skulle hem;P

Jo tjena sa...

Är den grusbacken, rätt smal, på vänster sida, innan tunneln du vet som fortsätter rakt fram efter häktet =) Hahaha så stentrappan är rätt ny eller?

Myrddin sa...

mowhaha... My plan will suceed. ;P

Anonym sa...

Ah, nu vet jag vad du menar!=P Jag mena inte riktigt samma..Fast den dära stigen är ju inte att leka med!
Men visst har det väl byggts nån direktväg, typ bro så man slipper gå ner vid spåren o förbi häktet?

Jo tjena sa...

Markus - Jag visste att du var inblandad ;)

Anna - Ah, du tänker på den som är precis vid den s-formade kurvan? Den är inte att leka med :p Men nu har dom huggt ut tre trappsteg där och man måste ha meterlånga kliv för att klara den lilla trappan. Fanns inte bron när du bodde här? Jo, vi slipper gå vid spåret, nu är det bara raka vägen fram när man kommer ut från stationen.

Anonym sa...

Oj oj=P
Ne..det fanns bara planer på den när jag bodde där.