tisdag 8 december 2009

"Kommer din konsumumtion ändras pga klimathotet under julen?"

Ja, det är frågan som "Hallå P3!" diskuterar idag.

Mitt svar är nej. Jag kommer flyga ner till Växjö. Jag kommer flyga hem till Stockholm. Vilket jag kommer fortsätta med så länge SJ tar hutlösa priser som jag vägrar betala för ett tåg som oftast är försenat, går sönder och inte håller en speciellt bra kvalité. Givetvis kan jag få billiga biljetter med Sj. Om jag bokar tre månader innan. Och om jag har tur. Där skiter det sig. Jag kan långtifrån alltid sitta tre månader innan resdag och veta att just den dagen om tre månader kan jag åka.

Klart det finns ett billigare alternativ som slår både flyg och tåg med hästlängder prismässigt. Buss. Världen ska vara bra nära undergång om jag ska åka buss i åtta timmar. Jag blir lätt åksjuk och åksjuktabletter har ingen bra effekt på mig. Antingen spyr jag som en kalv eller så däckar jag och känner mig drogad i två dagar. Dessutom att sitta inklämd i ett litet säte i åtta timmar, oftast utan en toalett, och inte alltid en bensträckarpaus är inte så roligt. Tyvärr. Jag har inga positiva minnen från mina bussresor till och från Stockholm.

Däremot gillar jag flyg betydligt mer än både buss och tåg. Varför? Det är sällan barn och störiga människor på flyget. Det älskar jag nästan mer än att det går snabbt, att det går en direktbuss som inte kostar mig en spänn i närheten där jag bor och att flygvärdinnorna ofta är snygga.

Och sen drömmer jag givetvis om att en snygg säkerhetsvakt ska genomföra en stripsearch på mig. Jag är trots allt bara människa.

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller med om varenda ord! /greken

Ivana sa...

Kan bara hålla med, sedan finns andra sätt att vara miljövänlig på, att låta bli att flyga är långt ifrån det enda!

fisken sa...

Ha, ha, ha! Men då MISSAR du ju de sura tanterna i kiosken på tåget?
*note to self: Sluta åk tåg. Det är tydligen SNYGGA tjejer på andra färdmedel*

Jo tjena sa...

Greken och Ivana - Håller absolut med!

Fisken - Åh nej, hur ska jag klara mig utan dom sura tanterna i vagnkiosken?! Jag kommer gå under!

H sa...

Håller med. Känns som jag blir rånad när jag vill boka tågbiljetter. Alla kan ju inte planera sitt liv minutiöst flera månader i förväg. Jag vet ju knappt vad som händer om två veckor framöver o ännu mindre om tre månader. Miljövänligt SKA vara billigt, eller iaf billigast.

Lina sa...

Var det inte du som skulle fira jul utomlands?

Jo tjena sa...

Lina - Nej, det var det inte.