måndag 13 september 2010

Nu är det färdigknaprat!

Jag har käkat p-piller sen jag var ungefär 14 år gammal. Det är i nio år. I runda slängor har jag stoppat i mig ca 3285 tabletter. Alltså, i nio år har jag stoppat min kropp full med hormoner som kanske inte alltid har varit så bra för mig. Det är inte klokt vad mycket biverkningar man frivilligt står ut med för att slippa lite blödningar. Som typ världens humörsvängningar och pms från helvetet.

Men inte längre. Jag ska bannemig sluta käka p-piller helt. Inte byta till en ny sort eller experimentera mer med mini-piller eller what ever. Och tänk vad skönt att slippa noja om man har glömt ta ett piller!

Jag ser förändringens ljus.

9 kommentarer:

greken sa...

jag har varit p-piller fri i en vecka nu! vi borde typ skriva dagbok om hur vi förändras hehe.. så kan vi trösta varandra om våra hormoner cepar sig totalt nu när vi inte stoppar i oss något. känns läskigt men skönt på samma gång!!!!

floosan sa...

Jag har inte ätit p-piller på flera år, trivdes inte alls med dem, blev bara nojjig =)

miss universum sa...

det är himla klokt att reflektera över hur mkt hormoner vi egentligen proppar i oss. o lite läskigt.

själv äter jag numera minipiller men det är mest för att hålla the mens from hell i schack. det kan ju vara bra om det går bra att t ex arbeta under menstruationen.

Fiat sa...

Hurra för dig! P-piller är blajblaj. Jag har hatat dem innerligt i flera år, men var ironiskt nog tvungen att börja äta dem för två år sedan för att kunna bli gravid. De skulle tydligen komplettera något hormon. Det slutade med att min kropp betedde sig som om jag hade urinvägsinfektion hela tiden. Nio månader, tretton penicillinkurer och hälften så många dumma läkare senare lade jag av och blev "frisk". Det finns så många andra sätt att skydda sig på än att plåga kroppen med hormoner som ingen har riktig koll på. You go!

Josefine sa...

Hurra! Jag sitter iofs själv med en spiral som pumpar ut hormoner i min kropp men jag behöver dem pga pmdd. Hade jag inte haft problem med det så hade jag lagt ner den sortens preventivmedel helt.

Jo tjena sa...

Greken - Ja, lätt! Dricka vin en kväll och gå igenom våra förändringar?

Floosan - Förstår vad du menar... haha nästan lite panik varje gång jag missade ett piller.

Miss universum - Ja, verkligen. Satt med listan över biverkningar och sa "check" på lite väl många. En vecka sen idag. Men shit, din stackare som dras med sådana besvär!

Fiat - Oj, det har jag aldrig hört talas om! Så man kan alltså gå på p-piller för att öka chansen att bli gravid?

Miss Muffin - Sånt suger! Att man måste ha något hormon som håller skiten i schack alltså.

Fiat sa...

Tjaa, alltså jag hade ju brist på något hormon som hjälper till i proceduren och det hormonet finns i p-piller också. Enda sättet att återställa balansen var alltså att käka piller. Sade läkaren.

Hypofysen sa...

Wohoo! Bra för dig. Jag gillar inte att ha mens o mensvärk men att slippa vara en fånge under sockret är värt alltihop! Älskar verkligen det. Det är en jättestor skillnad för mig o helt underbart. Jag som aldrig förstått de som säger att de kan äta en bit mörk choklad o sen är det bra. Vissa dagar kan jag nästan bli illamående om jag äter två godisbitar. P-piller kanske är sponsrade av godisfabrikanterna? ;)

Huskatt sa...

Utan p-piller mår jag kalajs!
Och varför ska man besudla sin kropp med kemikalier 24/7 för att pippa max 15 minuter per dag?! Skulle inte tro det..kondomer funkar fint:)