torsdag 14 maj 2009

Utveckling kan gå framåt för att sedan ta tio steg tillbaka

För två år sedan gick jag i den första lagliga Pride-paraden i Riga. Halva staden var avstängd, vi var i en park med högt staket och kravallpolisen marscherade utanför. Innan vi fick gå in i parken genomsöktes våra väskor efter bomber och vi förstod inte riktigt vad som hände.

Idag läste jag på Qx att årets Pride-parad kommer stoppas i Riga. Kommunfullmäktige i Riga beslutade att dra in tillståndet. Orsak? För att skydda samhällets hälsa och moral. Kommunfullmäktige kom dock med ett annat förslag, paraden kan genomföras på strandpromenaden den 11 november eller i Vērmaņdārz-parken som är instängd. Paraden får inte genomföras ute på gatorna enligt kommunfullmäktiges beslut. Arrangörerna vill inte gå med på dessa förslag, vilket jag kan förstå.

Det här känns för jävligt ärligt talat. Jag pratade med flera letter när jag var där och alla var så glada. Äntligen fick dom ha en egen parad, visserligen instängda i en park med hård polisbevakning men det var en parad! Internationella politiker fanns på plats för att visa sitt stöd precis som människor från hela världen och olika organisationer. Det fanns hopp om förbättring!

Och det här...det är en ren förolämpning. Ja, jag är mycket väl medveten om att det politiska läget ser helt annorlunda ut i Lettland, att toleransen är en helt annan än den vi har i Sverige. Vad jag är mest nyfiken på är vad EG-rätten säger om det här. Har kommunfullmäktige i Riga gjort en olaglig handling eller har dom räddat sina skinn genom att komma med motförslag som arrangörerna sa nej till?

Här står med för den som är intresserad.

3 kommentarer:

Blajkel sa...

klar att hälsa och moral utsätts för påfrestningar när gays ska gaya sin gayness offentligt! Man måste ju tänka på barnen!

Anonühm sa...

Hm, det känns i magtrakten att Rigapolitikerna troligen bryter mot minst en FN-konvention och garanterat mot en bunt EU-lagar... Du har säkert bättre resurser att kolla det :) Hoppas verkligen att någon orkar dra det till Europeiska gemenskapernas domstol i Luxemburg så att (o)lagligheten prövas.

Jo tjena sa...

Blajkel - Just det ja, jag tänkte inte på barnen. Vi vill ju inte att dom också ska riskera att bli homofiler!

Anonuhm - Ja, troligen gör dom det. Frågan är om någon kommer orka dra det så långt, vilket jag verkligen hoppas att någon gör. För jävligt är vad det är.