måndag 8 februari 2010

Är Sverige i krig?

Enligt en reporter i dagens DN "står det klart att Sverige är i krig". Detta efter att två svenska soldater blev skjutna till döds och ytterligare en skadad efter att ha hamnat i ett bakhåll. Eftersom att jag inte hittar texten på nätet skriver jag den längst ner.

Jag måste erkänna att jag blir lite fundersam när jag läser Anders Hellbergs rubrik. Det känns som att jag har missat något. För mig innebär krig att man först förklarar krig, i det här fallet mot Afghanistan. Har Sverige gjort det? Jag tycker ändå att jag är bra uppdaterad när det gäller samhällsfrågor av olika slag men ibland kan man faktiskt missa saker. Även om det inte känns så sannolikt då vi bor i ett uttalat neutralt land. Som jag har förstått det bidrar bara Sverige med fredsbevarande styrkor. Eller har jag fått det hela om bakfoten nu?

Enligt mig är vi inte i krig med Afghanistan. Mycket på grund utav att mig veterligen har det inte uttalats en krigsförklaring mot Afghanistan som exempelvis USA har gjort. Jag anser att två människors död inte är en krigsförklaring från talibanernas sida mot Sverige. Talibanerna ser människor i stridsutrustning och militärkläder, för deras skull spelar det säkert ingen roll att svenskarna har försökt visa sig på ett så icke-hotande vis som möjligt. Människor i uniform är ett hot mot talibanernas syn på hur det ska se ut i Afghanistan. Skit samma om det är en amerikan, britt eller svensk i just det läget. Även om jag kan tänka mig att amerikaner står lite högre på listan att skjuta.

Klart det är tråkigt att människor får sätta livet till. Speciellt när det gäller personer som försöker upprätthålla någon slags fred och ordning i landet. Men personerna som åker till Afghanistan är säkert mer än väl införstådda med att det här kan hända. Det är trots allt ett krigsdrabbat land dom åker till.

Men att säga att pga dessa skjutningar så ligger Sverige i krig? Nej, det kan jag inte hålla med om.

Anser du att Sverige numera befinner sig i krig mot Afghanistan?

"Nu står det klart att Sverige är i krig
Det har varit en tidsfråga innan också svenska soldater skulle dödas i strid i norra Afghanistan. Med söndagens attack står det klart för alla att Sverige de facto är i krig i Afghanistan.

Förra året ökade attackerna från talibaner främst i de södra provinserna men också i det tidigare förhållandevis lugna norra Afghanistan ökade eldöverfallen och attackerna med vägbomber. För de amerikanska, brittiska men också danska styrkorna i söder är dödade soldater inte något ovanligt - för amerikaner och britter ett antal varje vecka. Den svenska opinionen har inte upplevt svenska förluster sedan 2005 då två soldater dödades.

Under hösten kom allt fler rapporter om att talibanerna försökt lätta på trycket mot de egna styrkorna i söder genom att öka på attackerna i norr. På så sätt skulle man tvinga den internationella Isafstyrkan att öka styrkorna också i norr. Under den afghanska vintern brukar antalet talibanattacker minska kraftigt för att sedan öka igen i april. Därför är häftigheten i söndagens attack mot en svensk fotpatrull förvånande.

Den svenska styrkan har sedan länge tillämpat en taktik som den amerikanske generalen Stanley McChrystal under hösten beskrev som att 'vinna den afghanska befolkningens hjärta och sinne'. Det betyder att för svenskarnas del att hellre komma ut till byarna i en civil Toyota än i ett stridsfordon 90 med kanon, och om det är möjligt patrullera till fots istället för med fordon.

Frågan är nu om fotpatrullerna kommer att minska, eftersom de båda döda svenskarna hade lämnat sina fordon och gick till fots. Söndagens attack skedde i samma område som afghanska säkerhetsstyrkor stödda av svenskar och finländare i förra veckan beslagtog ett stort parti narkotika och sprängämnen. Det skulle kunna antyda att det var knarksmugglare och kriminella och inte talibaner som låg bakom söndagens attack, men det är osäkert om dessa grupper verkligen skulle attackera en Isafpatrull som oftast har betydligt större eldkraft.

Med gårdagens svenska förluster kommer den politiska debatten om insatsen i Afghanistan sannolikt att öka igen. I dagsläget är det bara Vänsterpartiet som kräver ett snabbt tillbakadragande från Afghanistan. Men även inom Socialdemokraterna och Miljöpartiet finns förhållandevis stora opinioner som vill att den svenska militära styrkan ska dras hem.

Anders Hellberg, reporter."

3 kommentarer:

Fisken sa...

Nej Sverige är inte i krig. Anledningen till att jag har packat extrakläder, och ligger i fosterställning i pappasjordkällare tillsammans med ett spritkök och konserver är att Christer Björkman ockuperat Sverige för ett par månader.

Unknown sa...

Vad ska vi där och göra, låt USA ta hand om det, det är dom som ställt till det från början, satt vapen i händerna på galna talibaner för att ryssarna inte skulle vinna kriget en gång i tiden.
Vi har mycket skit att tacka USA och CIA för.

Jo tjena sa...

Fisken - Finns det plats för en till?

Sonny O - Ja, USA och CIA har ställt till med en hel del.