tisdag 9 mars 2010

Vem tillhör egentligen kampen?

Nu kommer jag bli politisk. Och jag kommer bli arg. En liten förvarning bara.

Igår var det Internationella kvinnodagen. Tiina Rosenberg höll tal på den vänsterfeministiska tidskriften Bangs fest här i Stockholm. I sitt tal sa Tiina att endast kvinnor, som har en fitta, kan vara feminister. Hon sa även att om man har högerpolitiska åsikter, är man och troende kan man inte heller vara feminist. Man kan inte heller vara HBT-aktivist. Att ens påstå en sådan sak är som att spotta HBT-aktivister och feminister rakt i ansiktet enligt mig.

Jag och Linus blev rejält upprörda över detta och skickade iväg ett mail till Tiina tidigare idag där vi sakligt (ja, faktiskt) förklarade varför vi blivit upprörda. Tiina svarade att det är trist att HBT-rörelsen har blivit borgerlig. Fuck you säger jag.

Det här är något som jag har grunnat på i flera år. Ända sen jag stod i min första manifestation under min tid i SSU. Talare påstod att kampen tillhör vänstern. Högern kan aldrig bli feminister eller föra en kamp som rör arbetarklassen. Detta har jag hört mer eller mindre under varje 8 mars-demonstration jag har varit på. Och det känns så jävla fel!

Det går inte att säga den här kampen är mer min än din. Det är ju för fan rena rama sandlådementaliteten. Speciellt när det gäller något sådant som feminism, något som rör alla oavsett kön, politiska väderingar eller what ever.

Jag tror inte riktigt att jag kan få ur mig hur jävla upprörd jag är just nu. Även om Tiina aldrig direkt har stått högt i kurs hos mig var det här droppen. Människan påstår sig vara queer och HBT-aktivist. Ja men jävligt fint av dig då att säga att alla människor med en fitta är kvinna. Bara genom det påståendet går hon emot allt som queer står för.

Jag blir seriöst trött på den politik som drivs. Eller, det är inte ens politik. Det är smutskastning på jävligt låg nivå. Speciellt från olika vänstergrupper. Och nej, jag menar inte att högern alltid är så mycket bättre.

Men det är dags att inse att den här sandlådspolitiken som förs inte funkar. Inte ett jävlaste dugg. Kampen tillhör alla för fan.

3 kommentarer:

Josefine sa...

Tummen upp på arga inlägget!

Fisken sa...

Så jävla bra skrivet! Jag satt förra veckan och var förbannad på en vänsterpartist som jag inte kommer ihåg namnet på av en liknande anledning. Hon hävdade (läst i KA) att 50% av alla vuxna var låginkomsttagare och tjänade under 200000:- om året. Syftet var att bevisa att endast höginkomsttagare har råd med hemtjänst.
Inget problem så långt.
Problemet uppstår när hon räknar med alla ifrån 15 år till döden som vuxna och ÄN VÄRRE: +200 tusen är alltså ej låginkomsttagare?
En barnskötare tjänar ca 19000 per månad. De är alltså höginkomsttagare då?
Vems intressen exakt pratar dessa politiker för?

Jo tjena sa...

Miss Muffin - Tack!

Fisken - Ibland undrar jag om politikerna själva vet vems intresse dom talar för. Det känns inte som att dom vet iaf. Jag tycker snarare det känns som att istället för att se möjligheter mellan partierna så hålls det stenhårt på att förkasta alla förslag som kommer från motståndspartier.