torsdag 4 mars 2010

Jag ska bli TV-kritiker när jag blir stor

Igår bänkade vi oss framför tv:n, jag och R. TV 4 hade premiär för Martin Timell och Lennart Ekdals nya program, Fuskbyggarna. Programmet går ut på att Timell lyfter på någon golvplanka, skakar lite bekymrat på huvudet medan Ekdal galopperar efter den byggansvarige. För att man verkligen ska förstå allvaret kallar dom in en byggexpert som skakar på huvudet tillsammans med herr Timell. Det visas även mycket närbilder på någon som gråter i familjen och några barn som får bo i källaren eftersom huset är totalförstört. Tragik på just den nivån som framkallar känslor hos tittarna. Eftersom att tv 4 vill framstå som goda änglar ställde dom Martin Timell mitt i källaren, under fuktskadorna, såg på familjen med sorgsna ögon och sa "hörrni, vi fixar det här. Vi gör klart barnens rum åt er!"

Jag förutspådde allt. Redan innan vinjetten hade tagit slut hade jag berättat för R hur programmet skulle se ut. Sådana skador får man av att ligga sjuk i sängen, ensam.

Efteråt låg vi och pratade om vem som bär ansvar för vad egentligen när det gäller att ta in byggfirmor. Föräldrarna i familjen berättade att dom noga hade kollat upp F-skattesedel till företaget samt tagit referenser. Eftersom att dom kände sig säkra på att det var ett reko företag googlade dom inte på referenserna. Vilket jag kan förstå.

Helt plötsligt verkar byggföretaget få panik över att inget kontrakt skrivs och ställer en grävskopa i familjens trädgård och börjar gräva lite för att påbörja byggnaden. Det är jävligt fult gjort. Vad som gjorde mig förbannad var att herrn i huset ursäktade det snabba kontraktsskrivandet var att det måste ha kostat mycket för företaget att köra dit grävskopan och man vill ju ha en bra relation till byggarna. Hur jävla dum i huvudet är man inte då? Det är i sådana situationer man ska ställa företaget mot väggen och fråga vad fan dom sysslar med. Inte vara rädd för att någon ska bli sur och därför skriver på ett kontrakt samma dag. Att företaget dessutom skulle ha betalt varje vecka, i förskott, är också jävligt korkat att gå med på. Argumentet "ett nystartat företag har ju det inte så lätt" som kvinnan i familjen sa, är inget som rättfärdigar att man faktiskt skrev på kontraktet.

Men det är klart att det är synd om familjen. Huset hade inget tak över vintern eftersom att byggföretaget gick i konkurs två gånger under tiden. Dessutom hamnade snubben som var ansvarig för bygget till det huset i fängelse för att ha begått olika ekonomiska brott. Rörmokarna var riktiga klantarseln och drog ledningar genom ventilationen, dräneringen hade dom byggt in i husgrunden så att vattnet rann ner till huset istället för ifrån. Fuktskador i nästan hela huset, byggjobbare som inte kom och en ny ansvarig som bara slingrade sig. Det är för jävligt!

Nu kommer jag säkert låta som en riktig ragata, men till viss del tycker jag att familjen har sig själv att skylla. Ibland kan man inte bara acceptera allt utan måste fråga vad fan det är som pågår, redan från början.

2 kommentarer:

Fisken sa...

Jag såg också halva avsnittet. Nu snodde du ju min bloggning! :-)

Jo tjena sa...

Fisken - Haha inte meningen