torsdag 1 oktober 2009

Igår tog jag på mig den lilla svarta och det röda läppstiftet

En kväll på Kungliga Operan var planerad med Nykteristfinnen och fröken I. Cosí fan tutte av Mozart stod på repertoaren och jag var spänd med tanke på del blandade kritiken den här operan fått. Kvällen började finfint när en värdinna kom fram till oss och bjöd på champagne i guldfoajén. "Ja tack" fnissade vi. Bra platser hade biljettfixaren fröken I lyckats ordna också. Såg perfekt, om det inte vore för den store mannen mitt framför.

Jag gillar Mozart. Musiken är oftast lättsam, det var den här med men herregud vad jag led i andra akten. Operapjäsen var nästan fyra timmar lång, alldeles för lång. Andra akten hade man lätt kunnat banta ner till 40 minuter. Inte 1½ timmer som den var nu.

Nej, det var en liten besvikelse. Nästa gång får vi helt enkelt välja något bättre. Kanske något mer pampigt.

Inga kommentarer: