onsdag 28 maj 2008

Tingsrydsbor vs. Stockholmare

Jag kommer från en bonnhåla i Småland där människor, lindrigt sagt, kan klä sig lite speciellt. Tänk white trash. En fördom jag hade om stockholmare när jag flyttade hit var att alla är väldig medvetna om hur dom klär sig. Jo tjena.

Under mina snart nio månder i storstaden har jag ändrat åsikt. Jag har sett allt från människor gå i kalsonger till emos som tror dom kommer från Japan till mannen på t-centralen som har två sugrör fastsatta i ett pannband.

Mannen jag såg på tåget hem idag slog dock alla rekord. Han hade träningsoverallsbyxor som såg rätt nya ut uppdragna till armhålorna, safariskjorta och någon slags arméjacka. Det låter inte så farligt, eller hur? Det tyckte inte jag heller tills jag la märke till att hans mage såg fruktansvärt skum ut. Det såg ut som om han hade två rejäla bildäck runt sig.

Som den nyfikna filur jag är försökte jag se vad det kunde bero på. Han hade helt sonika tagit ett skärp och dragit åt väldigt hårt runt magen. Skärpet delade upp hans stora mage i två sektioner. Det såg värre ut än kläderna bönderna har på sig som fikar på hyllan i Tingsryd och då är det illa.

Inga kommentarer: