tisdag 24 november 2009

Jag har blivit besatt

Idag har jag terrat R med flera sms som handlar om en enda sak - mat. Jag har slängt ur mig receptförslag som skulle göra Mat-Tina sprudlande av lycka. Jag kan inte sluta tänka på mat! Och det är inte så att jag känner mig hungrig, absolut inte, men jag vill ha dofterna. Jag längtar efter det där lugnet jag får när jag lagar mat. Ljudet av örter som hackas, dofter som blandas och det eviga experimenterandet.

Jag har spottat ur mig förslag på alltifrån limemarinerade räkor med nudlar, grönsaker till sufflé till böndipp med egengjorda knäckebröd. Tankar om hur frukt och bär blandas på bästa sätt, en god carpaccio med en krämig chevré får hjärnan att arbeta på högvarv inför nästa middag. Förslaget R fastnade mest för var rostbiff (ja, jag syndar ibland) med hemgjord senap, dinkelbröd och en varm rotfruktssoppa till det.

Han ska bara teckna en livförsäkring först.

Inga kommentarer: