måndag 20 april 2009

Jag gillar DN som fan!

När jag hade masat mig upp ur sängen, öppnat dörren för att hämta in tidningen lite snabbt spärrades mina ögon upp till en storlek jag inte trodde var möjligt. DN pryder dagens framsida med en stor bild på ett barn och med den här texten nedanför "De flesta föräldrarna idag vill uppfostra sina barn jämställt. Men i leksaksaffären och på barnklädesavdelningen har skillnaden mellan pojkar och flickor blivit allt tydligare. Till och med lego finns numer i rosa och blå tappning. Insidans nya artikelserie 'Rosa eller blått' tar upp hur föräldrar försöker uppfostra barnen könsneutralt."

Hallefuckinglulleja säger jag bara! Heteronormen uppmärksammas allt mer (den pratar jag bla om i skolor) och att en så här pass stor tidning som DN tar upp det är guld värt! Och kön, vad är egentligen kön? Är det bara ännu en etikett som behövs för att vi ska kunna placera in oss i samhället för att veta vår roll? Hur skapas kön? Och med kön menar jag inte det vi har mellan benen utan det sociala könet, hur vi vill att andra ska uppfatta oss.

Av någon anledning började jag tänka på när min brorsdotter A fyllde ett eller två år. Av mig och mina föräldrar fick hon en docka. Den här dockan tog lilla A till sig direkt och började leka med som om det var en riktig bebis. Min systeryster A utbrast "Tänk så naturligt hon leker med dockan! Om en pojke hade fått dockan hade han säkert inte alls lekt med den!" Nej, det kanske pojken inte hade gjort eftersom att väldigt många barn uppfostras olika utefter vilket kön dom har.

Jag välkomnar verkligen den här artikelserien för jag ser det som ett steg på vägen till ett mer jmställt samhälle. Det är ett litet steg men det är ett steg i rätt riktning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste snoka rätt på DN-tidningen... Måste helt ha missat artikeln, vilket är mäkta konstigt då plusmamman min är genuspedagog/genusvetare och allt vad det heter samt författare till bok om just jämställdhet. Det snackas alltså mycket attityder, jämlikhet och normer:) Pretty much of the good thing och visst är det härligt!? Sverige är på väg framåt, men det går sakta. hejjahejja

Jo tjena sa...

Artikeln finns i första delen, sidan 18-19 =) Kanske inte världens bästa artiklar men ändå, det skrivs om det!