lördag 13 december 2008

Turist i min egen stad

Det är vad jag har varit idag. Jag har gått i Saluhallarna vid Hötorget och mått illa över köttlukten som jag helt plötsligt att har börjat känna, strosat i gamla stan på Västerlånggatan och provsmakat ostar. Av en ren händelse hamnade vi vid högvaktens vaktavlösning vid slottet och jag blev fascinerad över alla intryck. Pappa stod nära och berättade i mitt öra hur alla procedurer går till. Sen gick vi lite till i gamla stan.

Sex timmar senare, fotont och ett rött doftljus rikare satt jag utslagen på pendeln hem med mina föräldrar. Hem för att dricka citron/limeté, för att äta vindruvorna vi köpte av dom skrikande säljarna på Hötorget. Hem för att lägga om pappas sår. Jag undrar inte längre av vem jag har ärvt min klantiga ådra ifrån.

Inga kommentarer: