måndag 5 september 2011

Det här med mat alltså

Jag och K satt och diskuterade mat igår och huruvida om jag borde ställa upp i Sveriges Mästerkock eller ej. Jag sa nej, han sa för helvete, klart du ska! Sen gled vi in på diverse olika maträtter varpå han sken upp och sa att han minsann skulle laga något riktigt gott till mig en dag. Jag blev jättenyfiken och ville genast veta. Norrländsk pölsa! sa han glatt. Jag började fundera på vad han egentligen hade sagt, har Norrland en egen version av den danska korven pölse? För inte sa han väl pölsa...? Jodå, det var just det han hade sagt och kunde inte alls förstå varför jag blev grön i ansiktet. Han smackade förtjust med tungan när han gick igenom diverse tillbehör till denna, enligt honom, delikata rätt. Jag höll på att tappa aptiten.

Okej för att jag gillar att testa olika maträtter men när det gäller en grå massa som består utav nedmalda inälvor känner jag mig inte så pigg på att testa. Inte ens när han kunde tänka sig att smaka på en utav mina oliver, olivhatare som han är, kunde jag tänka mig att smaka. Pölsa. Bara ordet får mig att rysa och tanken på mat i någon form känns helt plötsligt främmande.

Vad äter du för konstigt?

2 kommentarer:

Hockeysmurf sa...

Men pölsa är ju jättegott! Med stekt ägg och rödbetor till, mmmuuums!
Konstigheter jag äter?
Nåt som är väldans gott är leverbiffar med ris och lingonsylt :)
Och min mormor gjorde en sjukt god kycklinglevergryta!
Hmm... verkar som jag gillar inälvsmat alltså haha!

Lfthmn sa...

Är du också ihop med en norrlänning? Nyfiken!