måndag 9 augusti 2010

Världens bästa kund?

Jag tror nog att det är jag. Speciellt om det handlar om teknikprylar. Jag kan fan nada om teknik. Därför nickar jag mest och ser glad ut när säljaren packar på mig tillbehör efter tillbehör.

Nu behöver jag en digitalkamera. Jag fasar för att ge mig iväg till Elgiganten och se totalt lost ut. Till säljarnas stora förtjusning.

Så, nu behöver jag alltså hjälp. Hur ska jag lösa det här? Och att läsa på om produkten jag vill ha hjälper inte för jag är totalt ointresserad av tekniskt snack. Hur drillar jag på bästa sätt bort säljaren? Och vad är egentligen nödvändiga tillbehör?

7 kommentarer:

Huskatt sa...

Inte en susning. Precis lika lost,

Hypofysen sa...

Jag har oftast ingen koll alls när jag ska ha nåt o då sätter jag mig i flera timmar vid datorn o jämför pixlar o läser på vad olika saker betyder mot vad jag är beredd att betala. Bestämmer mig oftast hemma, springer in o tar det jag ska ha. Jag avskyr säljare o gör allt för att undvika dom...
Vi ska också köpa ny digitalkamera snart. När jag får ett jobb, som vanligt. ;) På konserten var det en framför som hade en Sony o han fick väldigt många bra bilder. Du kanske kan kolla runt bland folk du känner o vad dom har för förslag? Känner du nån tekniknörd kanske? Dom brukar veta vad man ska gå efter.

Anonühm sa...

Bestäm budget, sök på prisjakt.se, läs recensionerna i första hand och omdömen i andra hand. Stirra dig inte blind på pixelmängden, kvaliteten på optiken och bildsensorn är avgörande för bildkvaliteten. Tillbehör som minneskort etc. har kedjor som Elgiganten rena ockerpriserna på.

Fisken sa...

Instämmer med Anonühm. De skryter oftast med si och så många megapixlar. Allt över 6 megapixlar duger oftast för privatbruk. Undantaget om du skall dra ut förstoringar större än A4 för då kan du behöva 7-8 megapixlar...

Analog/mekanisk zoom är bättre än digital zoom som endast är "fusk" och förämrar bildkvalitén.
Jag köpte min på det som var billigast på Pricerunner.se

Daniel sa...

E lika lost

Å skulle kunna luras på hela affären med alla tillbehör.

Allt borde funka när man trycker på ON när jag e i farten. och off när man e klar

Daniel sa...

Jag antar att du ska köpa en kompaktkamera och inte en där du kan byta objektiv?

I så fall är det recensioner som är det du ska gå efter att ha bestämt en budget. Sen är olika kameror bra på olika saker. Vissa tar skarpa bilder (inte samma sak som antal megapixlar), men kräver mycket ljus. Andra kan fota bra i lite mörker utan blixt (ljuskänsliga), har bra zoom eller är bra på att filma.

Bestäm en budget och försök lista ut vad du kommer använda den till till att börja med.

Jo tjena sa...

Hypofysen, Anonuhm och Fisken - Tack för tipsen! Ska anteckna lite och ha det i minnet när jag söker runt.

Daniel - Haha ja, precis en sådan kamera hade varit bra för mig med!

Daniel 2 - Precis, menar en kompaktkamera som jag kan ha i partyväskan. Budget har jag satt och vet vad jag kommer använda den till också men det är en djävla djungel med olika alternativ.