torsdag 24 september 2009

Nu är det nervöst

"Du, pappa vill bjuda ner oss en helg i höst" mumlade jag nervöst fram i telefonluren till R i morse. Han var nyvaken och förstod inte riktigt vad jag sa.

Det här med att ta hem sin partner till familjen är nervöst värre. Iaf för mig. Jag älskar min stora och härliga familj. Bättre familj får man faktiskt leta efter. Men den är speciell. Jag är yngst och har rätt stort glapp åldersmässigt till mina syskon vilket kan få, speciellt mina systrar, att inta en liten försvarsposition för att skydda deras lillasyster. Med all rätta, jag hade varit likadan. Men som lillasyster kan det bli jobbigt. Jag ser redan hela scenariot framför mig.

Min bloggläsande Systeryster K kommer inleda med att flina och säga "jaha, har du lekt med Snuffse än då?" Hon kommer säkert ha dragit med sig hela sin familj för att inspektera R också. Systeryster A kommer testa R's humor. Rejält. Och mest troligtvis tillsammans med sin sambo och Systeryster K. En oslagbar trio. Det är det svåraste testet. Har man inte samma humor som mina systrar och deras respektive bör man se sig om efter en ny partner.

Mamma kommer vara livrädd för att R inte gillar hennes mat och kommer dra fram det tunga artilleriet inom hennes kokkonst. Vilket kommer göra henne ännu mer livrädd. Pappa kommer försöka spela cool men så fort det kommer fram att R kan det här med datorer lär vi inte se dom två på ett bra tag. Pappa har alltid något datorproblem han vill ha hjälp med. Sen kommer pappa dra fram den berömda hatten han köpte i Ungern. Gud, bara tanken på hatten gör mig smått generad. "Gissa materialet i hatten" är pappas partytrick som varje ny människa i vår omgivning utsätts för.

Mormor kommer ha panik över att hon inte har bakat på länge och bara har en sisådär tio olika sorters kakor i frysen. Sen kommer hon inte säga ett ord till R utan bara stirra på honom tills han blir nervös. Morfar kommer iaf försöka lindra hans nervositet. Och min. Frågan är vem som kommer vara mest nervös utav oss två.

Min familj är dessutom väldigt högljudd. Vi pratar i munnen på varandra och kan dra obsena skämt vid matbordet när vi alla samlas. Att låta någon tala till punkt är inget vi sysslar med vid våra sammankomster. Mest högljudd vinner helt enkelt. R's familj är raka motsatsen enligt honom själv. Det kan bli en intressant kulturkrock.

Ja, jag får väl försöka lägga fram att min familj är fromma som små lamm och se om R går på det.

7 kommentarer:

Maria - En hobbyflata med Xenakomplex sa...

Det känns som om jag läst precis detta förut... ;)

lisa sa...

Petra det går bra ska du se hahaha! (: Jag ska inspektera honom med /syster dotter Lisa

Jo tjena sa...

Lisa - Han kommer ju känna sig som ett djur på zoo stackarn ;)

Lisa sa...

Hahah ja men du vet ju hur vi är, och jag ska med godkänna honom! Jag tror han klara det galant!/L

Malin sa...

Okej Petra..nu är det bara en sak vi undrar över..Vilket material ÄR det i den där hatten? Har man sagt A får man säga B..

Anonühm sa...

Kaninhår, det är min gissning :)

Jo tjena sa...

Malin och Anonuhm - Det är torkad svamp men det ser ut som läder. Jag undrar dock om man skulle hamna i en nödsituation och inte har någon mat, då kanske man kan äta upp hatten? Tydligen så fanns det även skor gjorda i samma material som hatten på den där marknaden i Budapest