torsdag 11 oktober 2012

Vad blir det för mat?

Ikväll fick jag för mig att långsamt bräsera lite älgkött i ugnen utifrån ett recept jag såg någonstans.

Använde mig av en stek på drygt ett kilo som jag la i min gjutjärnsgryta. Sen skalade jag och klyftade två gula lökar sim även dom fick åka i. Hade även i ett par lagerblad, kryddpepparkorn, enbär och en morot. Sen saltade och pepprade jag steken. Efter det hällde jag över 75 cl äppelmust och klickade över lite äkta smör.

Sen fick det åka in i ugnen, 125 grader, i drygt fyra timmar. När jag tog ut köttet stekte jag bara till ytan så det fick fin färg och sen drog jag isär det. Under tiden bakade jag några äpplen i ugnen, hela, eftersom jag var för lat för att klyfta och ha mig. Till det hela serverade jag ett mos på potatis och jordärtskockor. Smarrigt värre!

Och ja, bilden är dålig. Ni får tyvärr hålla till godo med en mobilbild.


1 kommentar:

Lfthmn sa...

Ohhh, det lät gott! Tydligen trendigt med stekar och så. Ska vara stora köttstycken, säger dom som vet :-)