onsdag 31 oktober 2012

En riktig bokhöst

I perioder läser jag väldigt mycket, med betoning på väldigt mycket. Speciellt på hösten. Om somrarna är jag fullt upptagen med att försöka undvika solen. Jag måste säga att jag var lite orolig innan för hur den här hösten skulle utveckla sig på bokfronten för min del men det har blivit mer än okej faktiskt.

Ni har säkert inte missat En man som heter Ove som jag skrev om för ett tag sedan. Jag längtar redan till Backmans nästa. Efter det gav jag mig i kast med Pappa, jag lever och sweet lord vad jag grät! För att fortsätta mina gråterier tog jag mig an Torka aldrig tårar utan handskar och såg den även som serie på SVT. I december kommer bok två i den trilogin.

Och på tal om trilogier, Fifty shades! Bok nr två, Femtio nyanser av mörker kom ut på svenska i måndags och damp ner i min brevlåda igår. Halv elva i går kväll hade jag hundra sidor kvar som jag sparade till idag. Del nummer tre kommer i december och det känns väldigt långt borta kan jag säga.

Men innan jag tog mig an tvåan i Fifty shades klämde jag in en deckare, Vattenänglar. Enligt mig är det här Kallentofts bästa hittills i serien om polisen Malin Fors. Jag är generellt inte förtjust i deckare men den här serien sticker ut språkmässigt och har fångat mig.

Som förströelse mellan varven läser jag en utav mina favoriter, Expedition L. Det är en skrattfest med massa klianden i huvudet för min del. Varje gång jag läser den upptäcker jag någon detalj jag inte sett innan.

Och som avslutning, boken jag nyss börjat med, som legat bortglömd i min handväska, Dehlis vackraste händer. En stor överraskning, på ett positivt sätt. Jag medger, motvilligt, att jag mest tog den för att ha något att läsa och hade väl inte så stora förhoppningar om den.

Nu när bokhösten blivit så här bra för min del väntar jag med spänning på vad som komma skall!

Inga kommentarer: