söndag 3 juni 2012

På nya äventyr i Glennsville!

Okej, vi kom iväg till Göteborg i lördags. Jag var väl inte på topp om vi säger så. Men febern hade lagt sig och jag såg fram emot att sova på tåget. Ni vet, riktigt kura ihop sig under jackan och stensova ett par timmar. Som man gör på tåg.

Tåg ja... Grejen är den att det tydligen byggs om lite på en station där typ alla tåg passerar. Med andra ord - inget tåg för Kakan. Plockade ut våra biljetter där det stod buss på tydligt SJ-språk. Sen ingenting mer. Knatade fram till en infodisk och fick utpekat var bussen skulle stå. Vi traskade dit, såg en buss med skylten Värnamo. Vi skulle inte till Värnamo, vi skulle till Hestra. Efter ett samtal med busschauffören, som visste ännu mindre än vi, blev jag en smula irriterad. Vi kan säga att namnet SJ förekom i mindre smickrande ordalag hos mig.

Efter många om och men kom det några tågvärdar och förklarade att det inte var bussen vi skulle åka med. Vi skulle åka med några andra bussar. Fast när dom skulle komma visste dom inte helt säkert, förhoppningsvis snart. Amentacksåjävlamycket. Lagom tills min rumpa höll på att trilla av utav kölden kom det ett par bussar. Som vi skulle åka med. Jag jublade! Sömnen låg inom räckhåll och jag visste inte till mig utav lycka och trötthet.

Sen satte det sig en förälder med sitt barn bakom oss. Jag slutade jubla samtidigt som ungen började skrika och sparka i mitt ryggstöd. Precis när jag höll på att somna till började ungen skrika, givetvis. Om vi säger så här, jag är glad att jag fortfarande har mina trumhinnor intakta.

Hestra kom och jag jublade - sova på tåget! Jo tjena...Vi hamnade mitt i en grupp med högstadieungar på skolresa. Och vad hatar jag mer än skrika småbarn? Exakt, förpubertala högstadiekids. Jag satt och kokade. Speciellt när ungarna började sjunga bella är mongolajd! Om och om igen. Tydligen var Bella en klasskompis och mongolajd det nya ordet för mongolid. Vad läraren gjorde? Ingenting.Jag blev en smula förbannad och sa att nu fick det fan räcka, man håller inte på så. Ungarna tystnade och läraren såg chockad ut. Lagom till vi anlände till Borås somnade jag.

Sen var det det där med att hitta till hotellet. Jag hade mest lust att slänga mig på trottoaren och lipa a la Petra 3 år. Centralt beläget nära Centralstationen stod det. Ursäkta mig men en kvarts promenad är i n t e centralt beläget enligt mig. Men rummet var fint.

Efter en liten shoppingrunda och mat ville jag bara dyka ner i sängen. Liseberg fick vänta till en annan gång med andra ord. Resten av kvällen spenderade jag skakandes av köld under två täcken. Inget holabaloo där inte som ni säkert förstår.

Men, hur sjuk jag än är så kan jag inte missa en hotellfrukost. Det går bara inte. Satt vid bordet och trodde jag skulle svimma rakt ner i filen med den färska frukten. En väldigt god frukost för övrigt. Sen gick jag och la mig igen.

På tåg/bussresan hem lyckades jag faktiskt få lite sömn trots att samma jävla unge som ovan satt ett par säten bakom mig i bussen. Lyckan när jag längst ner bland allt bråte i handväskan hittade ett par hörlurar, den lyckan alltså! Går knappt att beskriva.

Om två veckor ska vi till Kolmården, då tar vi bilen. Det var vi rörande överens om. I helvete heller att jag sätter min fot på ett tåg igen den närmsta tiden.

Jaha, och hur har ni haft det i helgen?

1 kommentar:

miss universum sa...

Men jeez! Jämfört m din helg var ju min en dröm. Verkligen en dröm. Ja, jag kan gå så långt att säga att min helg var himmelriket. Nu förstår jag att du behöver två veckors semester.