torsdag 10 maj 2012

Styrka är att stå för sina åsikter...

...Men även att erkänna att man ändrat sig.

Jag tänker givetvis på Obama, den första presidenten i USAs historia som uttalat sagt sig vara för samkönade äktenskap. Trots att för fyra år sedan sa sig vara emot. Jag blev jublande glad när jag läste nyheten, hur han ändrat åsikt efter att ha pratat med familj, vänner, med personer som är gay, som gärna vill gifta sig med sin partner men som blir nekade.

Mitt i jublandet blev jag dock lite nedslagen. Att jubla, år 2012, över något som borde vara en rättighet för alla, oavsett sexualitet, men där verkligheten gör skillnad på kärlek och kärlek. Det mina vänner, det gör ont i hjärtat.

Men jag är glad, otroligt glad! Att Obama ger sitt stöd ger hopp om förändring. Och det behövs.

1 kommentar:

Gaymasen sa...

Det är ju sorgset i lyckan, på något vis. Som du skriver - att 2012 jubla över något som borde vara så självklart. MEN SAMTIDIGT, det bra att någon lyfter fram frågan. Speciellt USA:s president som har den makt hen har. Så go Obama! :)