söndag 20 april 2008

Petra visar dolda talanger

Jag satt och pratade med en vän på msn om dolda talanger. Ett väldigt roligt samtal tills vännen, vi kan kall honom för David, högg mig med en dolk i ryggen. "Ja men din borde väl vara all kunskap du besitter om pojkband!"

Det här är en talang som jag, av förklarliga skäl, inte direkt skryter om eller talar speciellt ofta om. Jag var en förvirrad pubertal tonåring när jag införskaffade mig all denna kunskap och tapetserade om väggarna i mitt flickrum med planscher på diverse söta pojkar, från bla A1. Detta var alltså långt innan jag upptäckte indiepop och andra fina musikstilar.

Det värsta av allt är att jag fortfarande kommer ihåg vilka i Backstreet boys som var kusiner, att jag tokdissade Boyzone, förutom Stephen (som sen verkade starta trenden att minst en i varje pojkband skulle komma ut, all heder åt honom) för att han var så söt, eftersom att dom var så gamla, att Westlife var det första band som Okej skrev om utan att bandet hade släppt en singel. Jag minns fortfarande många låttexter och kan börja, utan att tänka på det, sjunga med om en gammal pojkbandslåt börjar spelas på radion.

När jag satt i lugn och ro för att titta lite i min sängkamrat von Lagbok började Stefan Eriksson, rösten som gör Digilistan, prata om Sveriges nya pojkband EMD, som var förband till Backstreet Boys under deras spelning i Stockholm, att EMD minsann hade sagt att dom bara skulle göra couvers på skivan. Vilket inte hände eftersom att deras nya singel inte är en couver. Vet ni vad jag gör? Jag börjar skratta lite för mig själv och säger högt "Precis som att 5ive sa att dom aldrig skulle göra en ballad!"

Förstår ni varför jag inte stoltserar med denna "talang"?

(Hela detta inlägg är tillägnat David som inte trodde att jag skulle våga gå ut offentligt med det här. Jag hoppas att ni fortfarande tycker om mig.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, men du, vi alla har våra mörka hemligheter när det gäller "det tidigare livet" ;) Jag var ju i din ålder (oj, vad gammal jag låter :P) när jag hittade hårdrocken :D

Mikael Sol sa...

Jag mår lite illa nu, Petra.

Jo tjena sa...

Nykteristfinnen - ja, men så är du ju gammal och klok också ;)

Mikael - förlåt, det var inte meningen att göra dig illamående. Mår du bättre om jag säger att jag inte lyssnar på pojkband alls längre?