fredag 20 maj 2011

Jag ser det som min fasterliga plikt

Jag var barnvakt igår åt mina två brorsbarn. Efter en stunds lekande där vi avhandlade häst (jag), hålla i händerna och snurra tills någon blir yr (jag), monsterkanin (jag) blev det lite trötta miner (från mig) och glass utlovades. Den 6,5-åriga flickan ville måla sina naglar och botaniserade glatt bland alla mina flaskor. Den 5-åriga pojken blev eld och lågor, ordnade alla i färgordning och ville också ha sina naglar målade.

Men du är ju pojke! Pojkar kan inte ha målade naglar! sa 6,5-åringen. Sen följde en lång pedagogisk utläggning från min sida om att det är okej att pojkar har målade naglar. Om man tycker att man är fin, får man klä sig och måla naglarna precis hur mycket man vill. Precis som att ha rosa kläder om man är kille och ta på sig en klänning om man vill. Berättade för dom små liven på den tiden när gammelfarmor var ung var det väldigt ovanligt att flickor hade byxor utan bara hade kjol men att nu är det inget konstigt att tjejer har jeans. Varför är det då så konstigt om en kille vill ha målade naglar? 6,5-åringen verkade sätta igång en tankeprocess och grunnade tyst för sig själv.

Sen åt vi glass och hjälpte 5-åringen att välja ut ett fint lack.

10 kommentarer:

Fisken sa...

En granne har en illrosa tröja det står "riktiga män bär rosa" på. Han fick den av sina elever och har den ofta i skolan.
Nu är han dock tjänstledig och jobbar som lärare på vår riksanstallt vi har här. DÄR har han den inte.
Skillnaden är att vissa åsikter kan man stå för och vissa kan man dö för. Denna åsikt var han inte redo att dö för.

ullebengtsson sa...

Bra jobbat. Mina barn har vuxit upp i ett genusmedvetet hem och på våra släktmiddagar finns samkönade par, inga konstigheter. Men jag märker att utanför hemmets väggar, bland deras kompisar, finns lite andra attityder om vad som är rätt och hur killar och tjejer ska vara. Och det är klart att de påverkar dem. Du gjorde en insats för ett bättre samhälle!

magervalp sa...

Alva är van att Lukas målar sina naglar så det är inget hon reagerar över

Jo tjena sa...

Fisken - Jobbade jag på en anstalt skulle jag också välja mina ord.

Ulle - Ja, det finns mycket sånt. Vad som anses vara rätt och fel.

Valpen - Det verkade inte så på henne igår.

Barbro Binda sa...

Bra jobbat! Jag föreslår BH för manspersoner med hängbröst, i jämlikhetens namn. Amen.

Anonym sa...

Coolt! Tar du exsterna uppdrag som barnvakt?

magervalp sa...

Nej, hon är tjej och har minne som en guldfisk, så hon glömde nog bort hon brukar måla hans naglar också :)

Anna sa...

Heja!

Jo tjena sa...

BB - En storsäljare!

Anonym - Jag tar konsultarvode.

Valpen - Hon har ärvt sin pappas minne med andra ord ;)

Anna - En gör ju så gott en kan!

Anna sa...

På rejäl småländska:P
Ja du är så himla bra på att verkligen engagera dej o göra bra saker!