fredag 6 maj 2011

Jaha, vad är "riktiga" då?

Igår när jag satt och surfade runt på Qx.se fångade en reklambanner för en dejtingsida min uppmärksamhet. "Riktiga kvinnor - riktig kärlek!" stod det. Sen en bild på två lyckliga människor som såg ut som normbilden av kvinnor.

Det fick mig att börja fundera lite. Vad är en riktig kvinna, egentligen? Någon som är född med en fitta? Som klär sig i klänningar, högklackat och gillar smink? Är bröst ett krav? Men framför allt, vem har rätten att säga vad en riktig kvinna är? Det som är kvinnligt för mig kanske inte har samma innebörd för dig.

Att se den annonsen på Qx kändes lite konstigt måste jag säga. En sajt där det finns många transpersoner och mycket funderingar kring det här med kön, vad det är och vilken betydelse det har. Riktiga kvinnor...

Men, om det finns riktiga kvinnor, innebär det att det finns falska kvinnor också då? Om man inte platsar i sajtens definition av kvinna, får man inte vara med då?

Inga kommentarer: