söndag 26 augusti 2012

Välkommen!

Eller vad man nu säger, till vårt trista sovrum.


Så här såg det alltså ut. Och ser ut fortfarande i viss mån. Det enda vi har gjort idag är att möblera om lite för att kolla hur det känns att ha sängen åt ett annat håll. Vi kommer att byta ut vår sänggavel, jag har tänkt att ta lite hjälp utav min händige far och göra en egen gavel. Eftersom färgerna på övriga möbler kommer vara vita tänkte jag att något snyggt och lite mer färgglatt tyg blir perfekt på gaveln. Sen kommer jag plocka upp någon färg ur tyget och låta gardinerna gå i den här färgen. Och sen givetvis lite snygga kuddar.

 Som ni ser har vi inte direkt mycket förvaring, endast tre garderober och en klumpig bokhylla som K hade sedan innan. Nu ska den här bokhyllan väck! Istället blir det en högre och smalare bokhylla med dörrar på. Känns lite skönt att minska ner på antal ställen som behövs dammas av.

 Framför bokhyllan finns en, än så länge, omonterad lampa som ska upp i vardagsrummet. Jämte ligger sambons färdiga pussel. Han är en riktig mästerpusslare! Tanken är att vi ska rama in några utav dessa pussel, smälla upp en tavellist ovanför sänggaveln och ställa hans färdiga pussel där. Enkelt att byta ut också! Jag är väl ärligt talat inte jättepigg på att ha uppe hans pussel då motiven är gothiska och sci-fi. Inte riktigt min grej men, ibland får man kompromissa, eller hur?
Och ja, ni ser helt rätt. I hörnet står den där rullgardinen vi ska ha upp. Något vi sagt sedan vi flyttade in i februari. Nu har vi hittat alla delar i alla fall! Nu är det bara manualen vi ska hitta igen... Kan man hitta monterningsmanualer på nätet?
 Det ska väl erkännas att K var lite skeptisk när jag tyckte att vi skulle ta och flytta på sängen. Men, när vi fått den på plats mot ena långväggen sken även han upp och tyckte att det blev bra!

 Det blev ingen stor ändring idag men det kändes stor skillnad! Rummet känns och verkar vara större än vad det är. Och ännu bättre lär det kännas när vi får iväg den där klumpen till bokhylla.

Nu är planen att även köpa någon lägre bänk med luckor att ha på väggen mittemot sängen, hänga upp en tv på väggen. På samma sida kommer även en ny bokhylla, även den med dörrar som sagt. Sen tänkte jag inreda med lite fina vaser på den låga bänken och lite foton så det känns hemtrevligt. Och givetvis, ljuslyktor samt nytt överkast!

Vad tror ni? Kan det bli något bra utav det här?

2 kommentarer:

annellisaa sa...

konstigt nog så behöver man inte göra så mycket för att det ska kännas helt annorlunda. härligt jag älskar att möblera:)

Lfthmn sa...

Jo, det kan bli bra!

Jag tror att det skulle göra så mycket om ni fick upp lite på väggarna, det är nog mycket därför det känns så omysigt. Jag var hos en kompis nyligen, de har ett pyttelitet sovrum men hade satt IKEAs MALM-byråer i blankt vitt längsmed en hel vägg mitt emot sängen (vid fotänden) och ställt TV på den. Jättesnyggt, plus massor med förvaring! Personligen tycker jag att TV i sovrummet är en styggelse men det är ju smaksak.

Bokhyllan är ju inte heller så rolig, mest för att det blir lite stimmigt med alla böcker. Jag har märkt att det blir väldigt mycket lugnare och behagligare att sortera böckerna efter färg. Det har jag gjort i vårt vardagsrum och får ofta komplimanger för det. Ett helsike när man ska leta efter en bok och har glömt vilken färgd det var på ryggen bara :-)

Tack för titten! Ser fram emot efter-bilderna!