söndag 27 januari 2013

Loppis-söndag!

Tanken var, när vi tidigare idag åkte till Östregårds loppis, att vi skulle leta efter lampor och ramar. Det vi behövde med andra ord. Om det blev det vi kom hem med? Inte riktigt kanske. För er som inte känner till Östregårds loppis är detta ett populärt ställe i närheten utav Växjö som under vintertid har väldigt få öppettider, men desto bättre under vår och sommar. Eftersom hela loppisen är väldigt stor och vi snålänningar gillar loppis är detta ett populärt mål. När jag och maken kom till Östregård ett par minuter innan öppning var kön in redan lång. Jag bad maken kolla på människorna längst fram och hur dessa betedde sig väl när koklockan ringde. Jag drog paralleller till kor som släpps ut på grönbete för första gången på länge vilket maken bara skrattade åt. Han trodde mig inte alls. Men tji fick han! Så fort besökarna längst fram såg hur personalen närmade sig klockan tog dom sats och rusade likt Usain Bolt in på området. Jag och maken tog det desto lugnare. Vi kollade på trasmattor och andra möbler som fanns lite avsides om den stora ladugården där ytterligare en kö hade bildats av människor som ville in. Efter en kvart gled jag och maken obehindrat in i ladan på vår jakt.

Den här burken med dom klassiska kakao-ögonen norpade jag mer eller mindre ur händerna på en annan. Jag såg burken lite i min ögonvrå och noterade ett par händer som började sträcka sig mot denna vackra plåtburk. Ja, det var väl lite fult gjort av mig men herregud, kap gör man inte genom att vara snäll.

Jag vet, den här citruspressen är egentligen skitful men det är lite så jag funkar. Jag gillar saker som kanske inte alltid ser så bra ut i ögonen vid första anblick. Dessutom gillade jag den lilla kannan. Med andra ord, ytterligare en sak som kommer hamna i plastskåpet dit maken inte har tillträde.

Av en ren slump, när maken stod i kassan såg jag ett litet utrymme med porslin jag hade missat att gå igenom. Och vilken liten guldgruva jag hamnade i! Den här såssnipan är från serien Gröna Anna, perfekt skick och endast 65 kronor. Mitt småländska hjärta jublade! Jag har länge varit på jakt efter äldre delar ur just Gröna Anna då det är, enligt mig, en utav våra vackraste serviser i Sverige.



Maken, som är äggätaren i vår lilla familj hittade den här fula lilla äggkoppen som fick mig att börja hicka utav skratt. Men jag är beredd att hålla med honom, den är så ful att den inte går att motstå.

Jag stod och trängdes tillsammans med några andra tanter vid en plastback där det fanns en uppsjö utav serveringsfat i den här stilen. Direkt när jag såg den här visste jag att den kommer bli ett perfekt kakfat när vi har familjemiddagar.

Här har vi ytterligare ett fat som är så fult att jag blev kär i den. Men jag gillar den här stilen, på något vänster. Maken fick slita mig från grytorna från 50-talet. Vårt grytskåp är dessvärre fullt men det blir så mycket roligare att laga mat i grytor och pannor som har mönster och karaktär. Det gäller även att lägga upp mat.

Slutligen ser vi tallrikarna från Gröna Anna som också fick följa med hem. Det fanns fler tallrikar men dessvärre var flera utav dessa nötta och lite kantstötta. Kändes inte som ett fynd att köpa lite trasiga tallrikar för 45 kronor styck då. Men fyra härliga Gröna Anna blev det!