torsdag 6 oktober 2011

Hur står det till med transkompetensen egentligen?

Redaktionen på Qx gör alltid en liten undersökning bland årets finalister, hur gay är du? kan vi kalla den. Det är precis som det låter, Qx tar tempen på deltagarna och ber finalisterna sätta in sig själva på en skala hur gay dom egentligen är och om personen har några gayvänner. Den utfrågningen kan man tycka vad man vill om.

I år finns det en transperson med i tävlingen, som, mig veterligen, uttalar sig för första gången officiellt i samband med Qxs intervju hur det ligger till. Nedan är saxat från intervjun med Linni, intervjuerna i helhet kan ni läsa om ni klickar på länken i första stycket.

Var du orolig för vad tittarna skulle tycka om dig?
- Nej, jag har alltid stått upp för mig själv. Jag är den jag är, like it or not. Jag har känt så sedan lågstadiet. Det var lite hackigt i början, ska jag våga gå ut med det eller inte?
Hur menar du?
- Jag klär mig ju som en kille och jag vill ju vara en kille, jag är ju lagd åt tjejer.
Så du säger att du är homosexuell?
- Nej, jag säger att man inte blir kär i könet, man blir kär i personen.


Jaha Ronny Larsson, hur står det till med hbtq-kompetensen egentligen? Trots att Linni, enligt mig, klart och tydligt berättar att hn ser sig själv som en kille som blir kär i tjejer ställs ändå frågan om huruvida Linni är homosexuell. Säg mig, sen när blir killar som blir kär i tjejer homosexuella? Jävligt dålig transkompetens är vad det är! Att detta sen kommer från en utav dom ledande skribenterna på Qx är rent ut sagt skamligt.

Osynliggörande av allt Linni sagt är vad hela intervjun är. Återigen - skamligt Qx!

(Här kan du läsa mer om HBT samt sexuell läggning och här om olika transbegrepp även kallat könsidentitet)

3 kommentarer:

Fisken sa...

Hmmm...illa. Helt ärligt så hade jag väntat mig mer. Speciellt ifrån QX.

M sa...

Word!

Lia sa...

Whatever! Gay eller inte gay...vad spelar det för roll egentligen...Linni blir kär i en person, inte ett kön, som du så fint citerat. Så om hon känner sig som en kille men ändå blir kär i en kille, ändras hennes gay eller icke gay-status då i dina ögon? Ditt resonemang om skribenten håller inte. Hur ska han/hon förhålla sig till Linni, det är inte så lätt. Säg då hellre bi så är saken biff och ingen behöver hänga upp sig på det :P