torsdag 12 juli 2012

Norrland alltså

Känn det norrländska lugnet! sa sambon nyss till mig när jag frågade, för tionde gången den här timmen, vad vi ska göra idag. Ursäkta men herregud, jag är det norrländska lugnet för tillfället! Åtminstone om man jämför med hur jag är i vanliga fall.

Här gör jag inte så mycket annat än sover och äter. Jag sover som en liten gris, räcker med att jag sneglar på soffan/sängen/kökssoffan/golvet för att ögonlocken ska kännas tunga. Det är typiskt för mig när jag känner mig trygg på ett ställe. Jag kan sova hur mycket som helst då.

Den största händelsen idag har varit att jag och svärfar har rett ut vad som egentligen är bröd, knäckebröd och skorpor. Jag kan säga att norrlänningarna har inte många rätt i vad som är vad.

Laga mat ska jag göra i morgon också. Har planerat en liten tre-rätters med italienska inslag. Nu är det bara vinet jag ska bestämma mig för. Får se lite vad som finns att tillgå på systemet här i Haparanda också. Går man till finska systemet blir jag väl bara rekommenderad finsk sommarsoppa*.

På tal om Finland... Min sambo talar finska och har försökt lära mig lite ord. Går kanoners! Nu går jag mest och säger hem, välkommen, ingång samt mamma och pappa. Fast på finska då. Svärmor är himla stolt.

Nehej, om jag ska ta och fråga sambon vad vi ska göra idag då...

1 kommentar:

annellisaa sa...

sv: de lät v'ldigt intressant må jag säga:)